Provosti Kristiina Mäkelä nimitettiin toiselle kaudelle

Uusi viisivuotinen kausi alkaa 1. joulukuuta.
Provost Kristiina Mäkelä. Photo: Jaakko Kahilaniemi

Aalto-yliopiston hallitus nimitti professori Kristiina Mäkelän Aalto-yliopiston provostiksi toiselle viisivuotiselle kaudelle, joka alkaa 1.12.2022. Nimitys perustui normaaliin uudelleenarviointiprosessiin, jonka yhteydessä kuultiin yliopistoyhteisön jäseniä ja ulkoisia sidosryhmiä.

Provosti tukee rehtoria strategisessa suunnittelussa, professorien nimittämisessä ja resurssisuunnittelussa, johtaa yliopiston opetukseen, tutkimukseen ja vaikuttavuuteen liittyviä prosesseja sekä toimii tarvittaessa rehtorin sijaisena.

Kristiina Mäkelä on toiminut provostina vuodesta 2017 alkaen. Hän on työskennellyt Aalto-yliopistossa kansainvälisen liiketoiminnan professorina vuodesta 2013 alkaen. Hänet nimitettiin Kauppakorkeakoulun opetuksesta ja oppimisesta vastaavaksi varadekaaniksi vuonna 2016, ja hän on toiminut myös Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen varajohtajana. Mäkelä on toiminut vierailijana, luennoitsijana ja tutkijana useissa ulkomaisissa yliopistoissa, ja hänellä on myös yli kymmenen vuoden kokemus yritysmaailmasta.

”Kristiina Mäkelä on tehnyt ensimmäisellä toimikaudellaan provostina ensiluokkaista työtä Aalto-yliopiston hyväksi. Hän on kehittänyt yliopistoa näkemyksellisesti uuden strategian mukaisesti ja vienyt merkittävästi eteenpäin akateemisia urajärjestelmiä, yhteisöllisyyttä sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiä yhteistyötä painottavalla johtamistyylillään. Olen erittäin iloinen voidessamme jatkaa hyvin sujunutta yhteistyötä”, toteaa rehtori Ilkka Niemelä.

URL kopioitu

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.