Professorien tenure track- ja muiden akateemisten positioiden -ohjesäännöt uudistettu

Useita ura-asioita on päivitetty ja uudistettu viimeisen vuoden aikana Aallossa. Opetusosaamisen arvioinnin ohjeistukset sekä lehtorien uudistettu urapolku vahvistettiin joulukuussa 2020. Tenure track -urapolun ohjesääntö päivitettiin kesäkuussa 2021 ja muiden akateemisten positioiden ohjesääntö syyskuussa 2021.
Aalto ELEC Aalto-1. Kuva Mikko Raskinen.

–Nyt meillä on nykyistä arkeamme entistä paremmin palveleva ohjeisto käytettävissämme, toteaa kehitysprojekteista vastannut provosti Kristiina Mäkelä. – Kaikkia ohjeistuksia on rakennettu yhdessä useilla keskustelukierroksilla ja vuorovaikutteisissa tilaisuuksissa. Työ oli tärkeää tehdä yhdessä, jotta ohjesäännöt olisivat toimivia kaikista näkökulmista tarkasteltuna, ja ne palvelisivat entistä paremmin koulujen käytännön arkea. Pyrimme pitämään huolta sekä tasavertaisuudesta että jättämään riittävästi tilaa alakohtaisille erityispiirteille, jotta saamme parhaat kyvyt valitsemaan Aalto-yliopiston myös tulevaisuudessa.

Tenure track -ohjesäännön päivityksessä on kyse ennen kaikkea toimintatapojen selkeyttämisestä ja yhdenmukaistamisesta. Yksi hakijoille ja etenijöille näkyvimpiä uudistuksia on jatkossa pyydettävä research and/or artistic/professional work portfolio, jossa hakija/etenijä kuvaa meriittinsä ja pitkän tähtäimen visionsa omalla alallaan. – Aallon professorien odotetaan toimivan oman alansa eturintamassa, ja sitä on tärkeää opetella sanoittamaan jo uran alkuvaiheessa. Tutkimuksen ja/tai taiteellisen työn ja opetuksen rinnalla kolmas kriteeri, ’service’ sai uuden otsikon ja sisällön ”Impact and service”, provosti Mäkelä kuvaa. – Tässä yhteydessä vaikuttavuudella tarkoitetaan nimenomaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta, jonka merkitys tulee entisestäkin kasvamaan tulevaisuudessa.

Muiden akateemisten positioiden ohjeistuksessa suurin muutos oli Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun kuuluneiden määräaikaisten professor of artistic/design practices -positioiden poistaminen. Rekrytoimalla kaikki professorimme tenure track -urapolulle pidämme paremmin huolta jatkuvuudesta ja tarjoamme hakijoille pitkän tähtäimen näkymän. Lisäksi täsmennettiin eri tehtävien käytäntöjä määräaikaisten työsuhteiden keston ja mahdollisen uusimisen osalta.

Nämä ohjeistukset ovat nyt käytössä kaikissa Aalto-yliopiston korkeakouluissa ja tarjoavat kaikille yhtäläiset uramahdollisuudet.

Tenure track ja uudistettu lehtorien urajärjestelmä ovat osa Aalto-yliopiston laatujärjestelmää, ja niiden toimivuutta tarkastellaan systemaattisesti ja säännöllisesti osana vuosikelloa.

Lisätietoa tenure track -urajärjestelmästä https://www.aalto.fi/fi/tenure-track/tenure-track-urapolku

Lisätietoa muista akateemisista tehtävistä https://www.aalto.fi/fi/palvelut/muut-akateemiset-tehtavat

Lisätietoa opetuksen arvioinnista https://www.aalto.fi/sites/g/files/flghsv161/files/2021-01/Teaching%20competence%20assessment_Guidelines_for_candidate_2020_Aalto%20University_FINAL.pdf

Lisätietoa lehtorien urajärjestelmästä https://www.aalto.fi/fi/opetus-ja-oppiminen/lehtorien-urajarjestelma