Professori Zhipei Sunille myönnettiin johtavan fotoniikan alan järjestön fellow-jäsenyys

Optical Society -järjestö antoi tunnustuksen Sunin uraauurtavasta tutkimuksesta kaksiulotteisten materiaalien fotoniikan ja optoelektroniikan sovelluksista.
professor zhipei sun portrait. image anni hanen-kajander / aalto university
Zhipei Sun. Kuva: Anni Hanen-Kajander / Aalto-yliopisto.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun professori Zhipei Sun nimitettiin optiikan ja fotoniikan alan johtavan kansainvälisen ammattijärjestön Optical Societyn (OSA) fellow-jäseneksi. Tunnustuksen perusteena on Sunin uraauurtava tutkimus matalaulotteisten materiaalien fotoniikan ja optoelektroniikan sovellusten parissa.

Zhipei Sun toimii professorina ja tutkimusryhmän johtajana Elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Hänen tutkimuksensa keskittyy kaksiulotteisten kerrostettujen materiaalien hyödyntämiseen erilaisissa fotoniikan sovelluksissa. Hän osallistuu myös Suomen Akatemian Fotoniikan tutkimuksen ja innovaatioiden lippulaiva PREINin ja kvanttiteknologian kansallisen huippuyksikön Quantum Technology Finland QTF:n toimintaan.

OSA Fellow -jäsenyys on kunniamaininta, joka myönnetään optiikan ja fotoniikan alan edistämisestä korkeintaan kymmenelle prosentille järjestön jäsenistä. Tänä vuonna OSA:n johtokunta nimitti yhteensä 118 jäsentä 24 maasta fellow-jäseniksi näiden saavutuksista muun muassa alan tutkimuksen, koulutuksen ja liiketoiminnan saralla.

Lehdistötiedote OSA:n verkkosivuilla.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!