Professori Stephan Sigg: Communications and Data Science -ohjelma on kattava sekoitus ajankohtaisia aloja

Maisteriohjelmassa opiskellaan kahdessa eurooppalaisessa yliopistossa. Professori Sigg muistuttaa, että eri ympäristöissä opiskelu avaa monia uusia ovia.
Professori Stephan Sigg, image: Evelin Kask
Professori Stephan Sigg on uuden kaksoistutkinto-ohjelman vastuuprofessori. Kuva: Evelin Kask / Aalto-yliopisto

Professori Stephan Sigg on uuden Communications and Data Science -kaksoistutkinto-ohjelman vastuuprofessori. Opiskelijat, jotka ovat suorittaneet Aallossa kandidaattitutkinnon 31.7.2021 mennessä, voivat hakea syksyllä 2021 alkaviin opintoihin 1.7. – 16.8.2021.

Professori Sigg, millainen Communications and Data Science -maisteriohjelma on?

Communications and Data Science -maisteriohjelma on kaksoistutkinto-ohjelma, jonka tarjoaa Unite!-yliopistoverkosto. Se on kaksivuotinen ohjelma, joka toteutetaan yhteistyössä kahden muun eurooppalaisen yliopiston kanssa. Mukana ovat Aalto-yliopisto, Grenoble Institute of Technology, joka on osa Université Grenoble Alpes -yliopistoa sekä Técnico Lisboa, joka kuuluu Universidade de Lisboa -yliopistoon.

Opiskelijat aloittavat opintonsa yhdessä näistä yliopistoista ja vaihtavat ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelupaikkaansa toiseen yliopistoon. Ensimmäisenä vuonna kaikissa yliopistoissa opiskellaan samoja aiheita, mutta toisena vuonna opiskelijat valitsevat erikoistumisalansa, joka on eri kussakin yliopistossa.

Aallossa opiskelija voi erikoistua tietoliikennetekniikkaan, automaatioon ja koneoppimiseen. Grenoblessa erikoistumisalat ovat tietoliikennetekniikka, tietojenkäsittely ja tietoturva sekä Lissabonissa tietoliikennetekniikka ja tietojenkäsittely. Opintojen aikana tehdään paljon yhteistyötä muiden koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa, jotka suorittavat opintojaan Grenoblessa ja Lissabonissa. Hyviä esimerkkejä yhteistyötä ovat hybridikurssit ja projektikurssit, joissa eri yliopistojen opiskelijat tekevät projektin yhdessä. Järjestämme joka vuosi myös kesäkoulun.

Miksi minun kannattaisi valita Communications and Data Science -ohjelma?

Ohjelma tuo paljon henkilökohtaisia etuja. Eri maissa ja ympäristöissä opiskeleminen tuo arvokasta kokemusta. Esimerkiksi verkostot ovat laajemmat, kun pääsee tutustumaan useampiin opettajiin, opiskelijoihin ja järjestelmiin.

Eri maissa ja ympäristöissä opiskeleminen antaa arvokasta kokemusta.

Professori Stephan Sigg

Mitä opin opintojeni aikana?

Ohjelma koostuu matematiikan ja ohjelmoinnin kursseista. Ensimmäisen vuoden yleiset opinnot liittyvät enimmäkseen tietoliikennetekniikkaan ja tekoälyyn, ja ne ovat samanlaisia ​​kaikissa kolmessa yliopistossa. Opiskelija pääsee myös valitsemaan kursseja vapaasti kiinnostuksensa mukaan. Toisena vuonna opiskelijat keskittyvät erikoistumisalueeseensa, kuten tietoliikennetekniikkaan, tekoälyyn, automaatioon ja kyberturvallisuuteen.

Millä tavalla koulutukseni vastaa yhteiskunnan tarpeisiin?

Maisteriohjelmasta valmistuneille opiskelijoille on tarjolla paljon hyviä uramahdollisuuksia. Yritykset ovat kiinnostuneita ihmisistä, jotka ovat avoimia uusille asioille, haastavat itseään ja jotka keskittyvät laajoihin kokonaisuuksiin.

Ohjelma on kattava sekoitus ajankohtaisia aloja, joita tarvitsemme  ​​lähitulevaisuudessa, mikä tekee ohjelmasta ainutlaatuisen. Esimerkiksi koneoppiminen, tekoäly ja automaatio ovat kaikki erittäin ajankohtaisia aiheita.

Opiskelijoilla on loistava mahdollisuus luoda kansainvälinen ura, koska heidän verkostonsa on suurempi ja heidän kielitaitonsa saattaa olla keskimääräistä parempi. Missään näistä kolmesta yliopistosta valmistuvilla opiskelijoilla ei muutenkaan ole yleensä vaikeuksia löytää töitä.

Three Aalto University students

Communications and Data Science -maisteriohjelma

URL kopioitu

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu: