Professori Patrick Rinke vieraili vanhassa lukiossaan Saksassa

Patrick Rinken entisen fysiikan opettajan Ralf Prüßmeierin mukaan vierailu innosti lukiolaisia opiskelemaan entistä ahkerammin.
rinke_en_700_400_fi_fi.jpg

Professori Patrick Rinken entinen fysiikan opettaja Ralf Prüßmeier kutsui Rinken vierailulle tämän vanhaan lukioon Bad Oeynhauseniin. Vierailun aikana Rinke tapasi Immanuel Kant Gymnasiumin opiskelijoita ja kertoi heille professorin työstä, fysiikan opiskelusta ja tutkimustyöstä Aalto-yliopistossa.

”Lukioni Immanuel Kant Gymnasium Bad Oeynhausenissa näyttää yhä pitkälti samalta kuin vuonna 1994, jolloin valmistuin sieltä”, Rinke muistelee. ”Fysiikan opiskelijoiden määrä on kuitenkin kolminkertainen, mikä on suuri voitto luonnontieteille.”

Lukiolaiset kuuntelivat tarkkaavaisesti, kun Rinke kertoi urastaan ja tällä hetkellä Aalto-yliopistossa tekemästään tutkimuksesta, joka koskee valon muuntamista sähköenergiaksi. Fysiikan kurssilla oli hiljattain tutustuttu Einsteinin valosähköisen ilmiön selitykseen, ja opiskelijat olivat hyvin perillä siitä, miten aurinkokennot tai LEDit toimivat.

Lähes kaikki opiskelijoista aikovat jatkaa yliopistoon, ja monet haluavat opiskella matematiikkaa, fysiikkaa tai tietotekniikkaa. Heistä oli hienoa saada kuulla fysiikan professorin kertovan yliopistoelämästä ja opiskelijoiden haasteista.

Rinkelle fysiikkaa vuonna 1994 opettaneen Prüßmeierin mukaan vierailu innosti opiskelijoita opiskelemaan entistä ahkerammin.

Lisätietoa saksaksi:

Immanuel Kant Gymnasium
Neue Westfälische Zeitung

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.