Professori Orlando Rojasille TAPPIn nanoteknologia-alan vuoden 2015 tekniikkapalkinto ja IMERYS-palkinto

Jalostusteollisuuden johtavan TAPPI-yhdistyksen nanoteknologia-alan vuoden 2015 tekniikkapalkinto ja IMERYS-palkinto Aalto-yliopiston biopohjaisten kolloidien ja materiaalien professori Orlando Rojasille. Palkinto on tunnustus Rojasin huomattavasta panoksesta alan teknologian edistämiseen.

– Palkinto on erittäin merkittävä tunnustus tutkimusryhmieni Yhdysvalloissa ja Suomessa tekemälle työlle, jossa hyödynnetään lignoselluloosaa uusien materiaalien ja nanorakenteiden kehittämisessä. Se on myös osoitus nanoteknologioiden käyttöä uusiutuvissa materiaaleissa edistävien opiskelijoideni ja yhteistyökumppaneideni luovuuden ja tieteellisten taitojen arvostamisesta. Kunnianosoitus kannustaa jatkamaan työtämme tietämyksen edistämisessä ja levittämisessä tällä jännittävällä alalla sekä teollisuuden ja yhteiskunnan tällä hetkellä kohtaamien monien haasteiden käsittelemisessä, Rojas  toteaa.

Rojas suoritti perustutkintonsa Venezuelan Universidad de Los Andes -yliopistossa ja sen jälkeen maisterintutkintonsa paperitekniikan alalla Katalonian polyteknisessä yliopistossa Espanjassa. Tohtoriksi hän väitteli kemiantekniikasta Auburnin yliopistossa. Muu akateeminen koulutus sisältää muun muassa post doc -tutkijana toimimisen KTH:ssä ja pintakemian instituutissa Tukholmassa.

Ennen nykyistä tehtäväänsä biopohjaisten kolloidien ja materiaalien professorina Aalto-yliopistossa Rojas toimi professorina Pohjois-Carolinan osavaltionyliopiston metsäbiomateriaalien ja kemian- ja biomolekyylitekniikan laitoksilla. Aiemmin urallaan hän on ollut Ruotsin kuninkaallisen tiedeakatemian nimittämä vanhempi tutkija Kuninkaallisessa teknologiainstituutissa, post doc -tutkija pintakemian instituutissa Ruotsissa ja tutkimusapulainen Auburnin yliopistossa.

Rojas nimitettiin FiDiPro-professoriksi vuosiksi 2009–2014, ja hän toimi Yhdysvaltain kemian seuran (American Chemical Society, ACS) selluloosan ja uusiutuvien materiaalien osaston johtajana vuosina 2009–2011. Vuonna 2013 hän sai ACS:n Distinction of Fellow -kunniamaininnan osoituksena tieteellisen ja ammattimaisen toimintansa poikkeuksellisen korkeasta tasosta.  Muita ansioita ovat muun muassa nimitys Pohjois-Carolinan osavaltionyliopiston Faculty Scholar -tutkijaksi ja ACS:n selluloosan ja uusiutuvien materiaalien alan palkinnon saaminen.

TAPPI onnittelee Rojasia 24.6. Georgia Aquariumissa järjestettävällä gaalaillallisella, joka on osa Georgian Atlantassa järjestettävää vuoden 2015 uusiutuvien materiaalien nanoteknologiaa käsittelevää kansainvälistä TAPPI-konferenssia.

TAPPI on maailmanlaajuisen sellu-, paperi-, pakkaus- ja jalostusteollisuuden johtava yhdistys ja Paper360°-, Tissue360°- ja TAPPI-lehtien julkaisija.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.