Professori Orlando Rojasille arvovaltainen Anselme Payen -palkinto

Palkinto on yksi tärkeimmistä ja kansainvälisesti arvostetuimmista palkinnoista selluloosan ja uusiutuvien materiaalien alalla.
Professori Rojas (toisen rivin vasemmassa reunassa) tutkimusryhmänsä kanssa. Kuva: Valeriya Azovskaya

20. maaliskuuta American Chemical Societyn (ACS) kokouksessa New Orleansissa Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun professori Orlando Rojas nimitettiin vuoden 2018 Anselme Payen -palkinnon saajaksi. Vuodesta 1962 alkaen jaettu palkinto myönnetään vuosittain merkittävästä panostuksesta selluloosan ja siihen liittyvien materiaalien tutkimukseen ja teknologiaan. Professori Rojas saa palkinnon ACS:n vuoden 2019 kevätkokouksessa, joka pidetään Orlandossa, Floridassa. Hänen kunniakseen järjestetään myös symposium ja banketti. Tämä on toinen kerta 57 vuoteen kun kyseinen, Suomelle erittäin tärkeää alaa edustava palkinto myönnetään suomalaisen tutkimusyhteisön edustajalle.

Rojas väitteli tohtoriksi Auburnin yliopistosta ja on sen jälkeen johtanut yli 20 vuotta pintoja ja kolloideja koskevaa tutkimusta. Ennen Aalto-yliopistoon tuloaan hän on työskennellyt Los Andesin yliopistossa Venezuelassa, KTH:ssa Ruotsissa ja Pohjois-Carolinan valtionyliopistossa Yhdysvalloissa.

”Minua kiehtovat kasvipohjaiset polymeerit, niiden rakenne ja toiminnot, sekä niiden lukuisat käyttömahdollisuudet tulevaisuuden biotaloudessa.”

Professori Rojas haluaa tukea maailmanlaajuista vastuullista kehitystä uusiutuviin luonnonvaroihin keskittyvällä sekä perus- että soveltavalla tutkimuksella. Hänen ryhmänsä ydintutkimuskohteisiin kuuluvat muun muassa eri kokoluokkien biopohjaiset materiaalit, pääasiassa ne, joiden rajapinta-ala on suuri, kuten kuidut (mikro-/nanokuidut), kuituverkot, hiukkaset ja kolloidijärjestelmät.

”Tutkimusryhmämme käyttää monitieteisesti tekniikkaa, pintatiedettä ja nanoteknologiaa ymmärtääkseen seuraavan sukupolven materiaalien suunnittelun, valmistuksen ja suorituskyvyn perusperiaatteita. Olen onnekas, kun ympärilläni on omaa luokkaansa olevia kollegoja ja opiskelijoita. Sain tämän palkinnon ennen kaikkea tutkimusryhmäni jäsenten merkittävän panoksen ansiosta. Olen kiitollinen heille kaikille, niin entisille kuin nykyisille jäsenille.”

Lisätietoja:
Professori Orlando Rojas
Aalto-yliopisto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.