Professori Jukka Pekolalle arvostettu Simon Memorial -palkinto

Professori Pekolan ansiot nanoskaalan kvanttilaitteiden termodynamiikan, metrologian ja kryogeniikan eli matalienlämpötilojen tekniikan tutkimuksessa edustavat alan kansainvälistä kärkeä.
Professor Jukka Pekola stood in a hallway smiling at the camera

Professori Jukka Pekolalle on myönnetty Simon Memorial -palkinto hänen huomattavista ansioistaan nanoskaalan kvanttilaitteiden termodynamiikan, metrologian ja kryogeniikan tutkimuksessa. Simon Memorial –palkintoseremonia järjestetään Sapporossa 29. kansainvälisessä matalien lämpötilojen fysiikan konferenssissa (International Conference on Low Temperature Physics, LT29) elokuussa 2020.

Jukka Pekola työskentelee kvanttifysiikan professorina Aalto-yliopistossa, jossa hän myös johtaa Quantum Technology Finland -huippuyksikköä. Lisäksi hän toimii kvanttiteknologia-alalle keskeisen kansallisen OtaNano-tutkimusinfrastruktuurin tieteellisenä johtajana.

Jukka Pekola on toteuttanut lukuisia ainutlaatuisia, klassisen ja kvanttifysiikan välimaastoon sijoittuvia tutkimuksia. Hänen kehittämänsä mikro- ja nanotason lämpömittarit ja jäähdyttimet ovat uraauurtavia saavutuksia nanofysiikassa.

Jukka Pekolan ura

Jukka Pekola syntyi Pihjalavedellä vuonna 1958. Hän valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 1982 Aalto-yliopistoa edeltäneestä Teknillisestä korkeakoulusta (TKK). Vuonna 1984 hän väitteli aiheenaan ultramatalien lämpötilojen supranesteet.

Jukka Pekola jatkoi supranesteiden tutkimusta tutkijatohtorina Kalifornian yliopiston (Berkeley) fysiikan laitoksella. Tämän jälkeen hän palasi TKK:n Kylmälaboratorioon tutkimusryhmän johtajaksi.

Vuonna 1992 Pekola muutti Jyväskylän yliopistoon ja oli mukana perustamassa Suomen ensimmäistä nanofysiikan laboratoriota.

Vuonna 2002 Pekola palasi Helsinkiin, jossa hän toimii Aalto-yliopiston kvanttinanofysiikan professorina. Hän johtaa edelleen tuolloin perustamaansa PICO-tutkimusryhmää.

Vuonna 2001 Jukka Pekola valittiin Suomalaiseen Tiedeakatemiaan huomionosoituksena hänen saavutuksistaan fysiikan perus- ja soveltavassa tutkimuksessa. Hän sai myös Suomalaisen Tiedeakatemian Theodor Homén –palkinnon vuonna 2016.

Kansainvälistä Simon Memorial –palkintoa on jaettu vuodesta 1957 lähtien. Palkinnonsaajat ovat erityisen ansioituneita kokeellisessa tai teoreettisessa matalien lämpötilojen fysiikassa. Palkintoa sponsoroi Oxford Instruments Inc.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.