Professori Jukka Pekolalle arvostettu Simon Memorial -palkinto

Professori Pekolan ansiot nanoskaalan kvanttilaitteiden termodynamiikan, metrologian ja kryogeniikan eli matalienlämpötilojen tekniikan tutkimuksessa edustavat alan kansainvälistä kärkeä.
Professor Jukka Pekola stood in a hallway smiling at the camera

Professori Jukka Pekolalle on myönnetty Simon Memorial -palkinto hänen huomattavista ansioistaan nanoskaalan kvanttilaitteiden termodynamiikan, metrologian ja kryogeniikan tutkimuksessa. Simon Memorial –palkintoseremonia järjestetään Sapporossa 29. kansainvälisessä matalien lämpötilojen fysiikan konferenssissa (International Conference on Low Temperature Physics, LT29) elokuussa 2020.

Jukka Pekola työskentelee kvanttifysiikan professorina Aalto-yliopistossa, jossa hän myös johtaa Quantum Technology Finland -huippuyksikköä. Lisäksi hän toimii kvanttiteknologia-alalle keskeisen kansallisen OtaNano-tutkimusinfrastruktuurin tieteellisenä johtajana.

Jukka Pekola on toteuttanut lukuisia ainutlaatuisia, klassisen ja kvanttifysiikan välimaastoon sijoittuvia tutkimuksia. Hänen kehittämänsä mikro- ja nanotason lämpömittarit ja jäähdyttimet ovat uraauurtavia saavutuksia nanofysiikassa.

Jukka Pekolan ura

Jukka Pekola syntyi Pihjalavedellä vuonna 1958. Hän valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 1982 Aalto-yliopistoa edeltäneestä Teknillisestä korkeakoulusta (TKK). Vuonna 1984 hän väitteli aiheenaan ultramatalien lämpötilojen supranesteet.

Jukka Pekola jatkoi supranesteiden tutkimusta tutkijatohtorina Kalifornian yliopiston (Berkeley) fysiikan laitoksella. Tämän jälkeen hän palasi TKK:n Kylmälaboratorioon tutkimusryhmän johtajaksi.

Vuonna 1992 Pekola muutti Jyväskylän yliopistoon ja oli mukana perustamassa Suomen ensimmäistä nanofysiikan laboratoriota.

Vuonna 2002 Pekola palasi Helsinkiin, jossa hän toimii Aalto-yliopiston kvanttinanofysiikan professorina. Hän johtaa edelleen tuolloin perustamaansa PICO-tutkimusryhmää.

Vuonna 2001 Jukka Pekola valittiin Suomalaiseen Tiedeakatemiaan huomionosoituksena hänen saavutuksistaan fysiikan perus- ja soveltavassa tutkimuksessa. Hän sai myös Suomalaisen Tiedeakatemian Theodor Homén –palkinnon vuonna 2016.

Kansainvälistä Simon Memorial –palkintoa on jaettu vuodesta 1957 lähtien. Palkinnonsaajat ovat erityisen ansioituneita kokeellisessa tai teoreettisessa matalien lämpötilojen fysiikassa. Palkintoa sponsoroi Oxford Instruments Inc.

URL kopioitu

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.