Professori Jari Saramäelle STN:n rahoitus – mukana hankkeessa, joka tutkii väestörakenteen muutosta

Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoituspäätöksissä korostui pitkäjänteinen tutkimus, joka pyrkii ratkomaan merkittäviä yhteiskunnallisia ongelmia.
Jari Saramäki standing inside the Department of Computer Science.
Tietotekniikan laitoksen professori ja apulaisjohtaja Jari Saramäki sai STN:n rahoituksen seuraavalle neljälle vuodelle.

Tietotekniikan laitoksen professorille ja apulaisjohtajalle Jari Saramäelle on myönnetty lähes 700 000 euron rahoitus sosiaalisten verkostojen tutkimukseen.

Saramäki on mukana uudessa NetResilience-konsortiossa, joka tutkii väestönmuutoksen eli laskevan syntyvyyden, pidentyvän eliniän ja maan sisäisen muuttoliikkeen vaikutuksia ihmisten sosiaalisten verkostojen rakenteeseen.

Tutkijat haluavat selvittää, miten muuttuvat sosiaaliset verkostot vaikuttavat syntyvyyteen, aktiiviseen ikääntymiseen ja yksilöiden hyvinvointiin. He tutkivat lisäksi verkostojen vaikutuksia väestön resilienssiin eli kykyyn sopeutua vastoinkäymisiin ja yllättäviin tapahtumiin.

Monitieteellisessä tutkimustiimissä on mukana tutkijoita psykologian, sosiologian, ekologian ja tietotekniikan aloilta.

”Tutkimuskysymykset tulevat pitkälti sosiologian puolelta. Minun roolini on katsoa näitä kysymyksiä datan ja verkostojen avulla. Tämä tutkimuskonsortio haluaa tehdä kvantitatiivista sosiologiaa: näyttää numeroilla, että näin yhteiskunnassa todella tapahtuu”, Saramäki sanoo.

Tutkimuksessa tullaan käyttämään rekisteri- ja kyselytutkimusaineistojen lisäksi esimerkiksi matkapuhelinten anonyymejä liikkuvuustietoja.

Hankkeen tavoitteena on tuoda tutkimuksen tulokset paperilta oikeaan elämään ja tehdä suosituksia esimerkiksi kunnille ja hyvinvointialuille, jotta ne voivat tuottaa asukkailleen parempia palveluja.

Konsortion kokoonpanossa ovat mukana Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Turun yliopisto ja Väestöliitto.

Lisätietoja rahoituspäätöksestä

Jari Saramäki

Professorship Saramäki J.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja