Professori Hele Savinille WCC-tunnustuspalkinto

Apulaisprofessori Hele Savin palkittiin Word Cultural Councilin tunnustuspalkinnolla juhlallisessa palkintojenjakoseremoniassa maanantaina 17.11.
savinhele_www_fi.jpg

Savin sai professorinimityksensä jälkeen arvostetun ERC Starting Grant -apurahan tutkiakseen ilmiöitä, joita aurinkokennossa tapahtuu sen hyötysuhteen heikentyessä. Nykyisiä aurinkokennoja vaivaa usein epästabiilius: niiden hyötysuhde laskee ajan mittaan. Hyötysuhteen heikkeneminen on todellinen ongelma ja pullonkaula aurinkokennoteollisuudessa.

Vuonna 2013 Savin onnistui tutkimusryhmänsä kanssa tekemään maailman ennätyksen saavuttamalla korkeimman nanorakenteisille aurinkokennoille koskaan raportoidun 18,7 % hyötysuhteen. Samana vuonna World Economic Forum (WEF) valitsi Savinin Young Scientist 2013 -palkinnon saajaksi. Palkinnon perusteena olivat nanoteknologiaan perustuvat, aurinkoenergiaan liittyvät innovaatiot. Kunnianosoitus annetaan vuosittain maailman ansioituneimmille, alle 40-vuotiaille tieteen edelläkävijöille.

Aalto-yliopisto järjestää 16. - 20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin, jonka osana jaetaan World Cultural Councilin (Maailman kulttuurineuvosto, WCC) tiedepalkinnot juhlallisessa seremoniassa. Seremoniassa palkitaan kaikkiaan kuusi nuorta, ansioitunutta Aallon tutkijaa.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.