Professori Heidi Salosen juhlaluento: Indoor air quality – Importance and threats

Uudet tenure track -urajärjestelmän kautta nimetyt vakituiset professorit luennoivat omasta tutkimus- ja opetusalastaan yhteisessä monialaisessa tilaisuudessa 27.4.
Professori Heidi Salonen. Kuva: Matias Salonen

Heidi Salonen nimitettiin vakinaiseen Associate Professor -tehtävään Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitokselle 1.11.2021. Professuurin ala on sisäympäristötekniikka, erityisesti sisäilman laatu. Tammikuun alusta 2022 Salonen on toiminut myös rakennustekniikan laitoksen varajohtajana.

Salosen tutkimusala on laaja ja monitieteinen ja hänellä on yli 20 vuoden työkokemus erilaisista sisäilman ja sisäympäristön laadun tutkimus- ja kehityshankkeista. Hän johtaa Aalto-yliopiston sisäympäristötekniikan tutkimusryhmää ja toimii vastuututkijana ja konsortion johtajana useissa sisäilman ja sisäympäristön laadun tutkimushankkeissa, kuten EU:n rahoittamassa InChildHealth- ja Suomen Akatemian rahoittamassa CleanSchool -tutkimushankkeissa.

Viime vuosina Salosen tutkimusryhmä on selvittänyt muun muassa sisäilman koettua ja mitattua laatua ja niihin vaikuttavia tekijöitä erityyppisissä sisäympäristöissä ja sisäilmasto-olosuhteissa. Tutkimuksen tavoitteena on löytää ratkaisuja laadukkaalle sisäympäristölle yhteistyössä teollisuuden, kiinteistönomistajien ja alan viranomaisten kanssa. Tutkimushankkeissa Salonen on julkaissut yli 100 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia.

Salonen valmistui filosofian maisteriksi Kuopion yliopistosta vuonna 1997 ja filosofian tohtoriksi vuonna 2009. Väitöskirjan aiheena oli Indoor air contaminants in office buildings. Salosella on myös johtamiseen liittyvä tutkinto.

Salonen siirtyi Työterveyslaitokselta vanhemman tutkijan tehtävästä Aalto-yliopiston sisäympäristötekniikan apulaisprofessoriksi vuonna 2015. Työterveyslaitoksella hän  työskenteli vuodesta 1998 alkaen. Vuosina 2011-2013 Salonen työskenteli Queenslandin teknillisessä yliopistossa (Queensland University of Technology), Australiassa postdoctoral fellow -nimikkeellä. Tällä hetkellä hänellä on Queenslandin teknillisessä yliopistossa Adjunct Associate Professor -tehtävä. Talven 2016-2017 hän  oli tutkimusvierailulla Teksasin yliopistossa, Austinissa, USAssa.

Salosella on lukuisia kansallisia ja kansainvälisiä luottamustehtäviä; hän toimii muun muassa Sisäilmayhdistyksen hallituksessa, arvioitsijana useissa tieteellisissä lehdissä sekä Indoor Air 2022 konferenssin tieteellisen komitean puheenjohtajana.

Salonen toimii vastuuopettajana kahdella maisteriohjelman kurssilla ja Insinöörititeiden kandidaattiohjelman kahdella kurssilla.  Vuodesta 2015 alkaen hän on ohjannut ja valvonut yli 70 opinnäytetyötä.

Tilaisuuden ohjelma

Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Metsähovi 50 vuotta

Paljon onnea 50-vuotias Metsähovin radio-observatorio

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppi Kirkkonummella liikahti ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta.