Professori Filip Tuomisto on valittu vuoden 2015 EspooAmbassadoriksi

Teknillisen fysiikan laitoksen professori, Filip Tuomisto Perustieteiden korkeakoulusta, on valittu vuoden 2015 EspooAmbassadoriksi.
espooambassador_2015_270815_web_photo_joni_viitanen_fi.jpg

Valinnan tehnyt työryhmä perusteli päätöstään Tuomiston aktiivisella toiminnalla alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimusryhmissä ja järjestöissä. Kiireisen tutkimus- ja opetustyön ohessa Tuomisto on ennättänyt nuorella urallaan tehdä Suomea ja Aalto-yliopistoa tunnetuksi järjestäessään useita kansainvälisiä konferensseja niin Suomessa kuin ulkomailla. Kesällä 2015 Tuomisto oli pääjärjestäjänä Espoossa järjestetyssä 28th International Conference on Defects in Semiconductors -konferenssissa, joka keräsi yli 300 alan huippuosaajaa Otaniemeen.

Filip Tuomisto itse on otettu vuoden EspooAmbassador nimityksestä.

”Espoo Ambassadoriksi nimittäminen on hieno kunnianosoitus ja aion kannustaa muitakin järjestämään konferensseja Espoossa. Erityisesti Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, mutta miksei muuallakin kuten upeassa kansallispuistossamme Nuuksiossa.”

Tuomisto aloitti ydintekniikan professorina Aalto-yliopistossa toukokuussa 2012. Filip Tuomiston tausta on materiaalien fysiikassa ja materiaalien atomitason rakenteen tutkimuksessa. Professorina hänen tutkimuksensa keskittyy muun muassa energiamateriaalien säteilynkestävyyden tutkimiseen ja ennustamiseen. Tuomisto toimii Aalto-yliopistossa myös positronifysiikan tutkimusryhmän johtajana.

Ohjelma rohkaisee tieteentekijöitä isännöimään oman alan konferensseja

EspooAmbassador toimii Suomessa ja ulkomailla Espoon kongressilähettiläänä. Filip Tuomisto on järjestyksessään seitsemäs EspooAmbassador. Palkinnon saaja julkistettiin 27.8.2015 Aalto-yliopiston Design Factoryssa pidetyssä EspooAmbassador -kutsuvierastilaisuudessa, jota isännöivät Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto.

Espoon kaupunki yhdessä Visit Espoon kanssa käynnistivät EspooAmbassador -ohjelman vuonna 2009 tavoitteena Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrän kasvattaminen. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alan konferensseja.

Katso lista edellisistä EspooAmbassadoreista, joihin lukeutuu moni Perustieteiden korkeakoulun henkilökunnasta.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.