Professori Antti Räisänen sai mikroaaltotekniikan alan kansainvälisen palkinnon

European Microwave Association (EuMA) Distinguished Service Award -palkinto myönnettiin nyt ensimmäistä kertaa suomalaiselle tutkijalle.

Antti Räisänen ja Wolfgang Heinrich. Kuva Shmuel Auster

Palkinto myönnetään vuosittain yhdelle alan tutkijalle tunnustuksena erinomaisesta työstä mikroaaltotekniikan tutkimuksessa ja alan yhteisön hyväksi tehdystä työstä.

Räisänen vastaanotti palkinnon 10. lokakuuta Nürnbergissa Saksassa järjestetyn mikroaaltoviikon avajaisistunnossa, jossa oli läsnä noin tuhat alan tutkijaa. Palkinnon luovuttivat professori Wolfgang Heinrich, EuMAn presidentti, ja professori Alex Yaravoy, EuMAn palkintokomitean puheenjohtaja. Yaravoy korosti luovutuspuheessaan Räisäsen ansioita paitsi merkittävänä tutkijana, myös Euroopan avaruusjärjestön ulkoisen osaamiskeskuksen, Millimetre Wave Laboratory of Finland (MilliLab), perustajana ja johtohahmona. MilliLab on Aalto-yliopiston ja VTT:n yhteinen tutkimusinstituutti, joka perustettiin vuonna 1995.

Antti Räisänen on toiminut Teknillisen korkeakoulun ja Aalto-yliopiston radiotekniikan professorina vuodesta 1987 lähtien, ensin virkaa tekevänä professorina ja vuoden 1990 alusta lähtien nimitettynä professorina. Hänen tutkimusalaansa ovat erityisesti millimetriaaltoalueen komponentit ja herkät vastaanottimet sekä antennit ja antennien mittaustekniikka. Räisänen on työskennellyt tutkijana ja vierailevana professorina myös useissa ulkomaisissa huippuyliopistoissa, kuten Massachusettsin yliopistossa Amherstissa, Chalmersin teknillisessä korkeakoulussa Göteborgissa ja Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä, sekä toiminut useiden kansainvälisten mikroaalto- ja millimetriaaltotekniikan konferenssien puheenjohtajana.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.