Press Playssa arkkitehtuuri, algoritmit ja kinematiikka LEGO-installaatioksi

Arkkitehtuuri- ja insinööriopiskelijoiden joukko valjasti algoritmit käyttöönsä LEGO-palikoiden avulla.
LEGO-teos Press Play kuva: Otso Helenius

Tuloksena syntyvä suurikokoinen, erilaisia abstrakteja arkkitehtonisia elementtejä yhdistelevä teos on kuin visuaalinen tarina, josta löytyy kiinnostavia yksityiskohtia niin arkkitehtuurista, taiteesta kuin tekniikastakin kiinnostuneille. Teos on liikkeeseen perustuva installaatio, joka muuttaa hienovaraisesti muotoaan koko Helsinki Design Weekin ajan.

Yliopiston algoritmisen arkkitehtuurin kurssien tarkoituksena ei ole vain oppia hyödyntämään uusia suunnittelumenetelmiä, vaan myös oppia aktiivisesti ymmärtämään niitä.

– Arkkitehtuuria on tänä päivänä mahdotonta kuvitella ilman digitaalisia suunnittelutyökaluja, jotka tehostavat työtä ja vähentävät virheitä. Ne myös mahdollistavat sellaisten ideoiden toteutuksen, jotka aiemmin olisivat olleet liian monimutkaisia ja kalliita toteutettaviksi, kertoo lehtori Kai Salmi.

Monialainen yhteistyö vie tietokonesuunnittelua eteenpäin

Press Play on jatkoa LEGO Groupin ja arkkitehtuurin laitoksen yhteistyölle. 2013 kevääseen huipentuneella Kinetic/Static-pilottikurssilla opiskelijoiden tehtävänä oli tuottaa algoritmeja, joiden toiminnan opiskelijat ymmärtäisivät perinpohjaisesti. Lopputuloksena algoritmien annettiin luoda suuria tornimaisia rakennelmia, jotka opiskelijat rakensivat LEGO-palikoista.

– Yleensä leluiksi miellettävät legot ovat varteenotettava työkalu kompleksisten suunnitteluongelmien nopeaan testaamiseen ja ratkontaan niin arkkitehtuurissa kuin muillakin aloilla, sanoo markkinointipäällikkö Irene Rissanen LEGO Groupista.

Press Play noudattaa Aalto-yliopiston keskeistä periaatetta rajat ylittävästä uutta luovasta yhteistyöstä. Teoksessa yhdistyy valtava määrä eri aloihin liittyviä haasteita aina rakenteellisesta kestävyydestä visuaaliseen selkeyteen. Siksi kurssille on otettu opiskelijoita niin arkkitehtuurin, maisema-arkkitehtuurin, uuden median, konetekniikan kuin teollisen muotoilun maisteriohjelmista. Rakentamisessa on tehty tiivistä yhteistyötä myös Aalto-yliopiston Mediakeskus Lumeen valaisun sekä konetekniikan laitoksen robotiikan ammattilaisten kanssa.

Press Play -teos on esillä Helsinki Design Weekin infopisteessä Kluuvin kauppakeskuksen näyteikkunassa 4.9. klo 11 alkaen aina 14.9. saakka, Aleksanterinkatu 9. Infopiste on avoinna arkisin klo 11-19, lauantaina klo 11-17 ja sunnuntaina klo 12-17. Teos on osa Helsinki Design Weekin ohjelmaa, ja se on tuotettu yhteistyössä LEGO Groupin ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen kanssa.

Katso lisää kuvia Facebookin kuva-albumista (facebook.com)

Lisätiedot:

Lehtori Kai Salmi

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.