Pohjoisen ulottuvuuden instituutin työpajassa opittiin tiedeviestintää

Pohjoisen ulottuvuuden instituutin Policy Brief -koulutuspäivä tarjosi tieteentekijöiden ohjaamaa tiedeviestinnän ohjausta. Koulutus antoi inspiraatiota ja työkaluja tutkijoille vuorovaikutuksessa päätöksentekijöiden kanssa. Taidot auttavat tutkijoita jakamaan tehokkaasti tutkimustuloksiaan.
NDI-Policy-Brief-Training-2021

Pohojoisen ulottuvuuden instituutti NDI isännöi kolmatta politiikkasuositusten kirjoittamistyöpajaa 1. syyskuuta 2021. Koulutus tarjottiin ND-kumppaneille, ND:n akateemiselle yhteisölle ja ND-kumppanuuksia edustaville asiantuntijoille. 16 osallistujaa Venäjältä, Suomesta, Itävallasta ja Ruotsista osallistui verkkokoulutukseen. NDI järjesti koulutuksen yhdessä Kaskas Median kanssa.

Politiikkasuositus (eng. policy brief) antaa tutkijalta selkeän suosituksen tietylle politiikalle ja auttaa lukijaa päättämään, mitä pitäisi tehdä muutoksen toteuttamiseksi. Avain onnistuneeseen politiikkasuositukseen on tiedon levittäminen oikealle yleisölle, kuten kansanedustajille tai ministereille, valtion tai kaupunkien ja alueiden virkamiehille.

Aamupäivällä koulutus keskittyi tieteelliseen viestintään. Professori Riitta Kosonen NDI:stä selvitti, miksi politiikkasuositukset ovat tärkeitä NDI:lle ja mitä kirjoittaminen antaa tutkijoille. Tutkimusasiantuntija Päivi Karhunen osoitti, kuinka tunnistaa hyvä politiikkasuositus. Osallistujilla oli tilaisuus kuulla Anastasia Emelyanovan (tutkijatohtori, Thule-instituutti, Oulun yliopisto) kokemuksia kahden politiikkasuosituksen kirjoittamisesta. Hän kertoi myös haasteita, kuten tiettyjen yksityiskohtien tai monimutkaisen terminologian välttämisestä.

NDI Policy Brief Training 2021 Group image

Iltapäivällä osallistujilla oli mahdollisuus harjoitella politiikkasuositusten kirjoittamista luomalla nopea konsepti. Suunnitelmat esiteltiin pienelle ryhmälle ja saivat välitöntä palautetta.

Koulutuksen jälkeen osallistujat jatkavat politiikkasuositustensa luonnosten kirjoittamista ja saavat henkilökohtaista palautetta NDI:n ja Kaskas Median asiantuntijoilta. Tulevina kuukausina NDI julkaisee kaikki uudet politiikkasuositukset, jotka on kirjoitettu osana koulutusta.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja