PlastLIFE edistää muovien kestävää kiertotaloutta

Tuotantotalouden laitos on mukana PlastLIFE-projektissa, joka on kansallinen yhteistyöhanke muovien kiertotalouden edistämiseksi.
Plastic waste
Kuva: © Adobe Stock

Aalto-yliopiston rooli projektissa on tarjota tutkimukseen perustuvia keinoja kiertotalouden tiivistämiseen ja tutkii mm. innovoinnin haasteita, jotka hidastavat kestävyysmurroksen etenemistä. Aalto-yliopistolla on projektissa erityinen rooli ekosysteemisen liiketoiminnan edistämisessä. Tähän tarkoitukseen kehitetään työkalupakki, joka auttaa alan yrityksiä löytämään yhteistyöhön perustuvia uusia liiketoimintamahdollisuuksia kiertotalouden eduksi.

Projektin monimuotoinen toimijajoukko kehittää yhteistyössä Suomen Ympäristökeskuksen (Syke) vetämänä keinoja

• muovien aiheuttamien ympäristöhaittojen, roskaantumisen ja turhan kulutuksen vähentämiseksi,
  • muovijätteen kierrätyksen tehostamiseksi,
  • fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseksi ja kierrätysmuovien hyödyntämiseksi sekä
  • muovijätteen sisältämien haitallisten aineiden analytiikan ja riskinarvioinnin kehittämiseksi.

PlastLIFE on mukana toteuttamassa Suomen kansallista ohjelmaa Muovitiekarttaa, jonka tavoitteena on muovin kiertotalouden läpimurto Suomessa vuoteen 2030 mennessä.

PlastLIFE on laaja kansallinen yhteistyöhanke muovien kiertotalouden edistämiseksi. Tavoitteena on kestävä muovien kiertotalous Suomessa vuoteen 2035 mennessä. Seitsenvuotinen hanke käynnistyi joulukuussa 2022 ja jatkuu vuoden 2029 loppuun saakka. Se kuuluu EU:n LIFE-ohjelmaan ja on kokonaisbudjetiltaan noin 20 miljoonaa euroa.

Lisätietoja PlastLIFE-hankkeesta

• Lisätietoa ohjelman verkkosivuilta
  • Seuraa somessa: #plastlife
  • Lisätietoja Aalto-yliopiston roolista PlastLIFE-hankkeessa antaa tutkijatohtori Esko Hakanen
Life21-IPE-FI-PlastLIFe logo

White A! logo standing on the ground with A-bloc and Väre in the background.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
tekoälyohjelma käynnistyy
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimus paljastaa ihmisten sokean luottamuksen tekoälyyn

Pelkkä usko tekoälyn apuun saa ihmiset suoriutumaan tehtävistä paremmin. Vaikutus ei katoa edes silloin, kun kuvitteellisen tekoälyn kerrotaan heikentävän suoritusta.
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.