Pirjo Putila palkittiin vuoden 2015 LUMA-toimijana

Projektipäällikkö, TkL, Pirjo Putila on palkittu yhtenä vuoden 2015 LUMA-toimijoista valtakunnallisilla LUMA-päivillä Joensuussa.
pirjo_putilawww_fi.jpg

Palkinnon perusteluissa kiiteltiin projektipäällikkö Pirjo Putilan aktiivisuutta LUMA-keskus Aallon toiminnassa heti sen perustamisesta alkaen ja aktiivisesta yhteistyöstä opettajien kanssa. Hän on osallistunut merkittävällä panoksella Lumarts-luokan perustamiseen ja keskuksen infran kehittämiseen.

Lumarts-luokan kävijämäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja kävijämäärä tulee rikkoutumaan tänä vuonna. Kevään tuhannes oppilas vieraili Lumartsissa toukokuussa ja määrän arvioidaan nousevan kevään osalta 1200 opintokäyntiin. Kevään opintokäyntejä on jo nyt enemmän, mitä viime vuonna yhteensä.

– Tunnustus kuuluu koko Aallon LUMA-työlle. On hienoa, että tekemäämme työtä arvostetaan, Putila iloitsee.

Putilan keskeisiin työtehtäviin kuuluvat yhteydenpito opettajiin, eri koululaisryhmiin ja muihin yhteistyötahoihin. Hän on omaehtoisesti ja aktiivisesti osallistunut opetusalan tapahtumiin sekä toiminut teknologiatapahtumien ja -kilpailujen järjestäjänä. LUMA-keskus Suomessa Putila toimii muun muassa Aalto-yliopiston tiedotuksesta vastaavana ja koordinaattorien ryhmän jäsenenä.

LUMA-toimintaa Otaniemessä

LUMA-toiminta käynnistyi Aalto-yliopistossa vuonna 2011 ja oppilaslaboratorio Lumarts otettiin käyttöön vuonna 2013. Toiminnalla innostetaan lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden, tietotekniikan ja teknologian opiskeluun ja harrastuneisuuteen. Opiskelijat voivat vierailla Lumarts-laboratoriossa, jossa käynnit painottuvat käytännön läheisiin tehtäviin.

LUMA-keskus Aallon Lumarts-laboratorio sijaitsee Otaniemen kampuksella. Laboratoriota käytetään luonnontieteiden ja biotaiteiden opetukseen: luma.aalto.fi.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.