Pikavauhtia tehty raportti paljastaa, miten ravintola– ja majoitusalan kassat kestävät koronakriisissä

Professori Vesa Puttosen työryhmän raportti auttaa päätöksentekijöitä arvioimaan ravintoloiden sulkemisen vaikutuksia.
Kuvassa näkyy rahoituksen professori Vesa Puttonen ja kuvan otti Evelin Kask.
Rahoituksen professori Vesa Puttonen. Kuva: Evelin Kask

Rahoituksen professori Vesa Puttonen ja rahoituksen kolmannen vuoden opiskelijat Valtteri Heikkala ja Omar Khary julkaisivat torstaina 26. maaliskuuta raportin ”Case korona: Kassatilanne ravitsemus- ja majoitustoimialoilla”. He analysoivat raportissa ravintola- ja majoitusliiketoimialojen kassatilanteen kestävyyttä yritysten tilinpäätöslukuihin perustuen.

Tulokset osoittavat, että ilman ulkopuolista apua noin 39 %–50 % yrityksistä ajautuu ensimmäisen kuukauden aikana liikevaihdon romahtamisen jälkeen maksuvaikeuksiin.

Raportti on äärimmäisen ajankohtainen, sillä Suomen hallitus ilmoitti tiistaina 24. maaliskuuta pyrkivänsä sulkemaan ravintolat, kahvilat ja anniskelupaikat asiakkailta mahdollisimman pian koronavirusepidemian hillitsemiseksi.

Vesa Puttosen mukaan sysäys raportin laatimiseen lähti tuttavan kanssa viikkoa aikaisemmin käydystä keskustelusta.

”Hän kysyi, eikö Kauppakorkeakoululla voitaisi nyt analysoida, miten koronakriisi vaikuttaa yritystoimintaan. Samana päivänä kaksi vaihdossa ollutta opiskelijaa lähetti sähköpostia. He kertoivat palanneensa koronan takia vaihdosta ennenaikaisesti ja kysyivät mahdollisuutta tehdä karanteenissa ollessaan projektityön, koska halusivat kuitenkin suorittaa opintoja. Ehdotin, että voisimme tehdä projektin koronakriisin vaikutuksista, koska meillä on käytössämme yritysten tilinpäätösaineistoja.”

Koska hallituksen suunnitelma ravintoloiden sulkemisesta näytti etenevän, työryhmä päätti keskittyä ravintola- ja majoitustoimialoihin.

”Ymmärsimme, että tarvetta tällaiselle laskelmalle olisi jo tällä viikolla”, Vesa Puttonen kertoo.

Hintalappu ravintoloiden sulkemiselle

Raportin tavoitteena on tuottaa päätöksentekijöille tietoa, jonka perusteella he voivat arvioida, miten suurista taloudellisista vaikutuksista ravintoloiden sulkemisessa on kysymys.

”Samalla kun on edellytetty, että ihmiset pysyvät kotonaan, ravintola- ja majoitustoimialan toimintaedellytykset ovat selvästi heikentyneet. Me emme ota kantaa siihen, pitäisikö näitä toimialoja tukea vai ei, mutta täysin poikkeuksellinen päätös puuttua elinkeinovapauteen heijastuu merkittävällä tavalla yritysten toimintaedellytyksiin. Sille on laskettavissa hintalappu ainakin karkealla tasolla, ja tuon hintalapun laskeminen oli tavoitteemme.”

Verkossa julkaistu raportti sai heti paljon julkisuutta. Tapaus osoitti myös sosiaalisen median voiman yhteiskunnallisesti merkittävän tutkimustiedon levittämisessä. Aktiivisena twiittaajana tunnettu Vesa Puttonen jakoi raportin Twitter-tililtään, ja tieto siitä levisi sitä kautta erittäin nopeasti laajalle yleisölle.

Professori Puttonen painottaa relevantin tutkimuksen tärkeyttä ja kiittää samalla aikaansaavia opiskelijoitaan.

”Talouteen on iskenyt täysin ennakoimaton shokki. Meillä yhteiskunnan hyväosaisilla on juuri nyt poikkeuksellinen velvollisuus hyödyntää käytössämme olevia tietoja ja tietokantoja päätöksenteon tueksi. Sopiva kombinaatio kokemusta ja opiskelijoiden nuoruuden intoa voi mahdollistaa sellaisten mielekkäiden projektien tekemisen, joista on myös apua päätöksentekijöille.”

Lähde:

Puttonen Vesa, Heikkala Valtteri, Khary Omar. Case korona: Kassatilanne ravitsemus- ja majoitustoimialoilla. Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, rahoituksen laitos.

Lisätietoja:

Vesa Puttonen, professori
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, rahoituksen laitos
[email protected]

Lue myös:

Kuvassa näkyvät rahoituksen opiskelijat Omar Khary ja Valtteri Heikkala. Kuva on saatu opiskelijoilta.

Vaihto-opiskelu vaihtui Case korona -raportin laatimiseen

Oma aktiivisuus ja opiskelijoiden osaamiseen luottava professori tekivät kolmannen vuoden rahoituksen opiskelijoista yhteiskunnallisesti merkittävän raportin kirjoittajia.

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!