Uutiset

Pikamuoti on tullut tiensä päähän

Reagoidakseen maailman vaateteollisuuden avoimuuden ja kestävyyden puutteeseen vaatesuunnittelija Matti Liimatainen on luonut vaatteita, jotka käyttäjät kokoavat itse käsin. Automaatioteknologiaa hyödyntämällä hän tuo ihmiset entistä lähemmäs omien vaatteidensa valmistusta.
Matti Liimatainen. kuva: Sanna Lehto
Kuva: Sanna Lehto

Ompelukone ei ole 200 vuotta keksimisensä jälkeen juuri muuttunut toiminnoiltaan tai ulkomuodoltaan. Vaatepalat yhdistetään edelleen yleensä ihmiskäyttöisillä ompelukoneilla usein matalapalkkamaissa sijaitsevissa tehtaissa. Käytäntöön liittyy yleisesti työvoiman hyväksikäyttöä, sillä muotimerkit saattavat ulkoistaa tämän raskaan työvaiheen alihankkijoille, jotka puolestaan ulkoistavat työn edelleen.

Näin hajanaisessa tuotantoympäristössä toimitusketjun avoimuutta on vaikea saavuttaa. Vaatteiden valmistaminen matalapalkkamaissa tarkoittaa sitä, että myös kuljetuskustannukset – ja niihin liittyvät hiilipäästöt – ovat osa pikamuotiteollisuutta.

Yksinkertaisesti sanottuna nykyisen vaatetustuotannon paradigma on harvoin kestävä eikä aina edes eettinen.

Kokoamisen tuominen kotiin

Suomalainen vaatesuunnittelija ja Aalto-yliopiston alumni ja tohtoriopiskelija Matti Liimatainen pyrkii ratkaisemaan ongelman siirtämällä vaatteen kokoamisen vaatteen käyttäjän käsiin. Hänen Self-Assembly-vaatemerkkinsä tekee vaatteita, joissa on erityiset käsin yhdistettävissä olevat saumat. Ompelukonetta ei näin ollen tarvita ollenkaan. Vaatteet toimitetaan pakkauksissa, joiden mukana on koko kokoamisprosessin kattavat ohjeet käyttäjää varten.

”Kokoamisvalmiit vaatteet ovat aika radikaali keino lisätä avoimuutta vaatteiden valmistusteollisuudessa”, sanoo Liimatainen. ”Kokoaminen tapahtuu kirjaimellisesti omien silmien edessä eikä piilossa jossain tehtaassa maailman toisella puolella.”

Liimatainen kertoo, että ihmisten osallistuminen omien vaatteidensa kokoamiseen kannustaa entistä tietoisempaan kulutukseen. Ideana on, että kun ihmiset ovat kokeneet omien vaatteidensa kokoamisen vaivan, he todennäköisemmin käyttävät vaatteita pidempään. Tämä edistää pikamuotiteollisuuden vakiinnuttaman kertakäyttökulttuurin muuttamista.

”Huikea määrä vaatteita heitetään pois vain yhden käyttökerran jälkeen tai vaikka vaatetta ei olisi käytetty ollenkaan”, hän sanoo. ”Ja yksittäistä vaatetta käytetään keskimäärin seitsemän tai kahdeksan kertaa ennen kuin se heitetään menemään.”

”Ihmisillä on taipumus antaa enemmän arvoa tuotteille, joita he ovat osaltaan luoneet – jolloin puhutaan niin sanotusta IKEA-vaikutuksesta. Vaatetuotannossa perinteisesti ainoastaan ompelemaan ja neulomaan kykenevät ihmiset pystyivät valmistamaan omat vaatteensa. Mutta valmistuspakkaukseni tuo vaatteiden kokoamisen kaikkien ulottuville, eikä mitään laitteita tarvita.”

Matti Liimatainen: Self-Assembly
Matti Liimatainen: Self-Assembly

Avoimuutta automaation kautta

Liimatainen uskoo, että monet maailman vaateteollisuuden aiheuttamista eettisistä ja ympäristöön liittyvistä ongelmista voidaan ratkaista automatisoimalla vaatteiden suunnittelu- ja valmistusprosesseja.

Hän ryhtyi kehittämään ideoitaan työskennellessään vaatesuunnittelijana Lontoossa. Samaan ajanjaksoon sisältyi myös jakso suunnittelun kehittämisjohtajana kokeellisella Aitor Throup -merkillä.

”Aloin työstää automaatiota, koska halusin tehdä omia mallikappaleita”, kertoo Liimatainen. ”Vaateteollisuudessa mallikappaleiden valmistaminen on todella hidasta, joten aloin tehdä useita prototyyppejä tietokonetekniikan avulla löytääkseni nopeampia keinoja mallikappaleiden valmistukseen.”

”Loin kangaspalojen yhdistämistä varten Self-Assembly-järjestelmän, jossa ei tarvita ompelua”, hän sanoo. ”Vaatteiden kaavat ovat aika monimutkaisia silmukointirakenteen vuoksi, joten automaatiota tarvitaan sen laskemiseksi, kuinka monia silmukoita ja aukkoja on lisättävä kuhunkin saumaan, ja mikä on niiden tarkka kohta. Laskennassa on oltava tarkkana.”

Liimatainen on esitellyt töitään Alankomaissa, Ranskassa, Saksassa ja Itävallassa. Hän sanoo pyrkivänsä automatisoimaan muotiprosessin jokaisen vaiheen voidakseen tuoda tuotannon mahdollisimman lähelle vaatteen käyttäjää.

Hän on rakentanut ja ohjelmoinut oman kaavaleikkurinsa ja kirjoittaa nyt algoritmeja luonnoskehittimiin, joiden avulla ihmiset voivat luoda omia vaatteita alusta alkaen. Liimataisen vision mukaan työ tehdään tulevaisuudessa automaattisissa vaatekioskeissa, joissa ihmiset voivat piipahtaa suunnittelemassa ja valmistamassa omat vaatteensa.

”Tärkeimpänä tavoitteenani juuri nyt on pystyä kertomaan tietokoneelle kaikki vaatteesta niin, että luonnoskehittimeni kykenee ymmärtämään erilaisia vaatemakuja ja auttamaan ihmisiä luomaan omat vaatteensa.”

”Eettiset ongelmat on helppo piilottaa toimitusketjuun, ja haluankin siirtää kaiken tuotannon takaisin käyttäjän eteen”, sanoo Liimatainen.

”En odota, että työni korvaa vaatetehtaat kokonaan, mutta se auttaa lisäämään avoimuutta ja osoittamaan ihmisille, että tällä alalla on toinenkin tapa tehdä asioita.”

***

Suomi esittelee näyttelynsä Everyday Experiments Milanon 22. triennaalissa Italiassa. Näyttelyssä on mukana kaksitoista kokeiluhanketta, joiden parissa ihmiset parhaillaan työskentelevät tehdäkseen elämästään entistä kestävämpää ja yhdenvertaisempaa. Milanon triennaali järjestetään 1.3.–1.9.2019 ja sitä kuratoi Paola Antonelli, arkkitehtuurin ja muotoilun vanhempi kuraattori sekä tutkimus- ja kehitysjohtaja modernin taiteen museossa (MoMA). Broken Nature heijastaa ihmisten ja ympäristön välisiä suhteita kaikilla tasoilla mikrobiomeista kosmokseen kattaen sosiaaliset, kulttuuriset ja luonnolliset ekosysteemit.

Lisätietoa Everyday Experiments -näyttelyn 12 hankkeesta: everdayexperiments.aalto.fi

22. triennaali, Broken Nature: http://www.brokennature.org/

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Eva Wahlström
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Luovuus tuki nyrkkeilyä ja päinvastoin

25 vuotta nyrkkeillyt Aallon alumni Eva Wahlström jakoi muistojaan ihmisistä ja kokemuksistaan, jotka olivat hänelle lopulta tärkeämpiä kuin menestys ja mitalit.
On the background, white radiant lines over a black bacground and only hair and shoulder of a person passing by visible
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rahoitusta energiatehokkaan laskennan ja sarveiskalvon sairauksien varhaisen diagnostiikan kehittämiseen

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämä rahoitus kahdelle Aallon tutkimushankkeelle on yhteensä lähes 1,3 miljoonaa euroa.
Julia Lohmann in her office with large seaweed sculpture
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Julia Lohmannille arvonimi "Honorary Royal Designer for Industry in Regenerative Design"

Monialainen, yhteiskunnallista ja taloudellista kehitystä sekä valistusta ajava brittiläinen järjestö The Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce in Great Britain on myöntänyt muotoilun professori Julia Lohmannille arvostetun arvonimen.
Siluetinomaisia ihmisiä kokouksessa pöytien ääressä valoisassa huoneessa, jossa on suuret ikkunat ja riippuvalaisimet.
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Uusi pedagoginen mikrokurssi Quickstart for University Teaching on nyt julkaistu

Tervetuloa uudelle pedagogiselle Quickstart for University Teaching -mikrokurssille. Kurssi on suunnattu uusille opettajille, vieraileville luennoitsijoille, työelämäprofessoreille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita pedagogiikasta. Kurssi on itseopiskeltava verkkokurssi ja se koostuu viidestä eri teemasta. Kurssin suorittaminen kestää kokonaisuudessaan noin kaksi tuntia.