Perustieteiden korkeakoulu on palkinnut vuoden 2019 parhaat väitöskirjat

Korkeakoulussa hyväksyttiin vuoden 2019 aikana 59 väitöskirjaa. Kuusi niistä palkittiin.
Kuva: Unto Rautio
Kuva: Unto Rautio.

Perustieteiden korkeakoulu on palkinnut parhaat vuoden 2019 väitöskirjat. Väitöskirjoja arvioitiin niiden akateemisen laadun, uutuusarvon ja vaikuttavuuden perusteella.

Perustieteiden korkeakoulussa hyväksyttiin vuoden 2019 aikana yhteensä 59 väitöskirjaa. Kuusi niistä palkittiin. Laitokset ehdottavat vuosittain palkittavia väitöskirjoja, ja dekaani tekee niistä lopullisen päätöksen.

Väitöskirjapalkinnot jaetaan seuraavasti:

Alex Karrila, matematiikan ja systeemianalyysin laitos

Vastuuprofessori ja ohjaaja: Professori Kalle Kytölä

Väitöskirja: Conformally invariant scaling limits of random curves and correlations

Väitöskirjassa tutkitaan matemaattisesti tilastollisen fysiikan tasomalleja kriittisessä lämpötilassa. Jatkumon rajalla nousee esiin voimakkaan symmetrisiä rakenteita, joita kuvaillaan työssä konformi-invarianttien satunnaiskäyrien sekä korrelaatiofunktioiden avulla.

Alex Karrilatyöskentelee tutkijatohtorina Pariisin Institut des Hautes Études Scientifiques’issa.

Jere Mäkinen, teknillisen fysiikan laitos

Vastuuprofessori: Professori Pertti Hakonen

Ohjaaja: tutkijatohtori Vladimir Eltsov, Aalto-yliopisto

Väitöskirja: Dynamics and vortex structures in topological superfluid ³He at ultra-low temperatures and under confinement

Väitöskirjassa tutkittiin kokeellisesti kvantittuneita virtauspyörteitä sekä niiden dynamiikkaa, keskittyen nollalämpötilan rajan häviömekanismeihin sekä rajoitetussa geometriassa tavattavien puolikvanttipyörteiden rakenteeseen.

Jere Mäkinen työskentelee tutkijatohtorina Yalen yliopistossa USA:ssa (Yale Quantum Institute).

Tuomas Ollikainen, teknillisen fysiikan laitos

Vastuuprofessori: Professori Mikko Möttönen

Ohjaaja: Professori David S. Hall, Amherst College, USA

Väitöskirja: Creation and dynamics of topological structures in Bose–Einstein condensates

Väitöskirjassa tutkitaan teoreettisesti ja kokeellisesti topologisia rakenteita Bosen-Einsteinin kondensaateissa.

Tuomas Ollikainen työskentelee post doc-tutkijana IQOQI Innsbruckissa (Institute for Quantum Optics and Quantum Information).

Teemu Kämäräinen, tietotekniikan laitos

Vastuuprofessori: Professori Antti Ylä-Jääski

Ohjaaja: tutkijatohtori Matti Siekkinen

Väitöskirja:Understanding and Optimizing Delay-Sensitive Interactive Mobile Application Systems

Väitöskirjassa esitellään uusia menetelmiä viiveen mittaukseen, hallintaan ja optimointiin interaktiivisissa mobiilisovelluksissa. Väitöskirjassa esitetyt tulokset ovat arvokkaita hajautettujen reaaliaikaisten multimediasovellusten suunnittelussa ja toteutuksessa.

Teemu Kämäräinen työskentelee tutkijatohtorina Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksella.

Juho Piironen, tietotekniikan laitos

Vastuuprofessori ja ohjaaja: Professori Aki Vehtari

Väitöskirja: Bayesian Predictive Inference and Feature Selection for High-Dimensional Data

Väitöskirjassa esitetään uusia tilastollisia menetelmiä korkeaulotteisten aineistojen analysointiin. Nämä menetelmät auttavat rakentamaan malleja, jotka antavat tarkkoja ja helposti tulkittavia ennusteita.

Juho Piironen työskentelee tutkijana Curious AI –yrityksessä.

Mikael Öhman, tuotantotalouden laitos

Vastuuprofessori ja ohjaaja: Professori Jan Holmström

Väitöskirja: Design science in operations management: extracting knowledge from maturing designs

Väitöskirjassaan Mikael Öhman kehittää operaatioiden johtamisen tutkimusalalle suunnittelutiedettä jäsentävän metodologisen viitekehyksen, oman suunnittelutieteellisen tutkimuksen pohjalta. Artikkeliväitöskirja on metodologinen yhteenveto neljästä suunnittelutieteellisestä tutkimuksesta, joissa kehitettiin ja/tai vietiin käytäntöön uusia, teoreettisesti kiinnostavia toimintatapoja yhdessä eri yritysten kanssa.

Mikael Öhmantyöskentelee tutkijatohtorina Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksella

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: