Peruskoulun puolesta – ysiluokan tie tulevaisuuteen

Tempaus2016 on Suomen arvokkaimman aarteen asialla. Tapiolan koulun 9-luokkalaiset tempaus sai pohtimaan omia opintopolkuja ja ihanneammatteja.
Teekkari Mikko Leino oli tempaamassa Tapiolan koulussa. Kuva: Jaakko Kahilaniemi/ Aalto-yliopisto

Ilmassa oli hälinää ja kuhinaa, kun Tapiolan koulun 9-luokkalaiset saapuivat opo-tunnille. Nyt ohjaksissa ei kuitenkaan ollut oppilaanohjaaja Milla Kangas, vaan sähköteekkari Mikko Leino Aalto-yliopistosta. Leino on yksi 1 400 tempaajasta, jotka jalkautuivat kahden päivän aikana Suomen peruskouluihin Utöstä Utsjoelle.

Tarkoitus on nostaa esille Suomen peruskoulun taso ja innostaa oppilaita oppimaan.

– Oppiminen ei ole ollut peruskouluissa enää niin motivoitunutta ja tuloksetkin ovat vähän laskussa. Meidän tempaajien mielestä peruskoulu on Suomen tärkein ja arvokkain asia, kertoi Leino 23 oppilaan edessä.

Leino oli vetämässä Aalto-yliopiston opiskelijoiden koordinoiman tempauksen Tie tulevaisuuteen -tuntia. Ysiluokan jälkeen pitää tehdä päätöksiä omasta elämästä. On aika miettiä, mitä taitoja on mahdollista hankkia ja mitä tehdä isona.

Vapautta valintoihin

Oppilaat saivat hetkensä opinto-ohjaajina, kun tehtävänä oli miettiä tulevaisuuden polkuja erilaisille esimerkkihenkilöille. Mitä Ella, Ali, Kaarina ja Ville-Valtteri voisivat opiskella ja mistä eri ammatteihin voi valmistua. Ryhmissä pohdittiin, miten tullaan kansanedustajaksi, onko eläinlääkäreille omaa koulua, entä mitä kautta pääsee raksalle?

9-luokkalaiset pohtivat erilaisia tulevaisuuden polkuja. Kuva: Jaakko Kahilaniemi/ Aalto-yliopisto

Omille opintopoluille luotiin kolme vaihtoehtoa kunkin taitojen, harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden kautta. Leino rohkaisi miettimään tulevia ammatteja esimerkiksi musikaalisuuden, sosiaalisten taitojen tai vaikkapa sisukkaan luonteen kautta.

Myös oppilaanohjaaja Kangas kannustaa oppilaita tekemään sitä, mikä itsestä tuntuu kiinnostavalta ja heittäytymään myös uusiin ajatuksiin.

– Toivon, että jatkossa koulussa opitaan vielä enemmän tulevaisuudessa selviämisen taitoja. Sen sijaan, että mentäisiin vain oppiaine edellä, on tärkeää esimerkiksi pohtia, miten selviän haasteista, miten toimia ryhmässä ja kuinka tehdä päätöksiä, Kangas toteaa.

Tapiolan koulussa oppia elämään antaa muun muassa verotusprojekti, joka yhdistää yhteiskuntaopin, matematiikan ja opinto-ohjauksen oppiaineet.

– On kiva, kun on kolme ainetta yhdessä, siinä saa isompaa kuvaa asioista. Projektista saa apua tulevaisuuteen, sillä verotus koskee jokaista, sanoo ysiluokkalainen Joanna Hilve.

– Oli hienoa päästä tempaamaan omaan vanhaan kouluun. Nykyiset ysiluokkalaiset ovat tosi fiksuja. Toivon, että he etsivät ja löytävät oman juttunsa, toteaa Mikko Leino.

Kaikille avoin Tempausjuhla Helsingin Kansalaistorilla alkaa keskiviikkona 2.11. klo 12.

Tempaus2016 muistetaan vielä 25 vuodenkin kuluttua. Silloin avataan Otaniemeen sijoitettu aikakapseli, johon on talletettu oppilaiden kirjoittamat ajatukset siitä, minkälaista opetus on 25 vuoden päästä ja mitä kukin silloin haluaa aikuisena tehdä. Vuonna 2041 selviää, opiskeliko silloinen Suomen tasavallan presidentti Tapiolan koulun yläasteella.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla