Peliteoriasta apua turvallisuusuhkien analysointiin

Riskianalyysi yhdistettynä peliteoriaan voi tukea terrorismin vastaisten toimenpiteiden valmistelussa.
Professori Vicki Bier (vasemmalla) Wisconsin-Madison yliopistosta tarkasteli turvallisuusuhkia Aalto Systems Forumin yleisöluennolla 3. marraskuuta. Kuvassa oikealla Aalto-yliopiston systeemianalyysin laboratorion johtaja, professori Ahti Salo.

Syyskuun 11. päivän terroristihyökkäykset lisäsivät valtavasti kiinnostusta menetelmiin, joita tarvitaan turvallisuusuhkia tarkasteltaessa ja terrorismin vastaisia toimenpiteitä valmisteltaessa. Terrorismi ei ole puhtaan satunnainen ilmiö, kuten esimerkiksi maanjäristykset ja muut luonnon tapahtumat, joita voidaan tarkastella perinteisellä riskianalyysillä. Suojautumisessa tahallisia hyökkäyksiä vastaan tarvitaan muita keinoja.

Professori Vicki Bierin mukaan peliteoriasta on tässä apua.

”Turvallisuusuhkissa on kyse hyökkääjien ja puolustajien välisestä pelistä. Älykäs vastustaja voi valita eri selviytymisstrategioita ja suojaustoimenpiteitä. Tahallisen hyökkäyksen uhan edessä on tärkeää mallintaa hyökkääjän käytöstä”, sanoo Bier.

Bierin mukaan riski- ja luotettavuusanalyysin yhdistäminen peliteoriaan tarjoaa keinoja monimutkaisten järjestelmien puolustamiseen tahallisia hyökkäyksiä vastaan. Bier on työssään rakentanut teoreettista ja menetelmällistä perustaa päätöksille, jotka koskevat turvallisuusriskejä vähentävien resurssien jakamista. Hän on tarjonnut hankkeillaan tukea US Department of Homeland Security -ministeriölle.

Professori Bier saa vuoden 2016 Frank P. Ramsey -mitalin, joka on merkittävä tunnustus koko uran pituisesta tieteellisestä työstä. Mitali on USA:n operaatiotutkimusseuran INFORMS:in puitteissa toimivan Decision Analysis Societyn (DAS) arvostetuin palkinto.

Monimutkaisten kokonaisuuksien hallintaa

Nykypäivän kasvava haaste on tarve havaita ja hallita kokonaisuuksia ja järjestelmiä. Teknologian, talouden, organisaatioiden ja eri toimintaympäristöjen ongelmat ovat monitahoisia ja kytkeytyvät kiinteästi toisiinsa. Ongelmiin liittyy myös monenlaisia kriteerejä, ne ovat dynaamisia ja ajan myötä kehittyviä. Systeemitiede kehittää työkaluja ja menetelmiä näiden ongelmien käsittelyyn.

”Päätös- ja riskianalyysi vaatii asiantuntemusta ja tietämystä monelta eri alalta. Metodologisen tietämyksen lisäksi tarvitaan asiantuntemusta erikoisaloilta kuten esimerkiksi valtiotieteistä. Aktiivinen yhteistyö yliopistojen, viranomaisten ja julkisten toimijoiden välillä on tässä tärkeää”, Bier toteaa.

”Aalto Systems Forumilla jaamme tuoreita systeemitieteiden tuloksia ansioituneiden tutkijoiden luentojen välityksellä”, kertoo professori Ahti Salo, joka johtaa Aalto-yliopiston systeemianalyysin laboratoriota matematiikan ja systeemianalyysin laitoksella.

”Systeemitieteiden koulutuksemme on ainutlaatuista Suomessa, ja teemme käytännön kannalta merkittävää tutkimusta”, Salo sanoo.

Seuraava Aalto Systems Forumin luennoitsija on professori Enrico Zio Politecnico di Milanon energialaitokselta. Zion luento A Modern Vision of Risk Assessment for Modern Industry alkaa keskiviikkona 9.11.2016 14. Paikkana on Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulu, sali M1, Otakaari 1, Espoo.

Aalto Systems Forumin tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.