Pelialalla pärjää omalla jutulla

Opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset kohtasivat neljättä kerran järjestetyillä Aalto in the Game -messuilla.
Kim Valori, Miikka Junnila ja Lasse Seppänen. Kuva Mikko Raskinen

Design Factorylle pystytetyssä pelidemosalissa käy kova kuhina. Kim Valori näpäyttää kevyesti tabletin näyttöä, ja tummanpuhuvassa maisemassa seikkaileva musta ötökkä seuraa ketterästi käskyä.

”Meidän pelimme erikoisuus on uniikki tapa liikkua”, Valori kertoo.

”Yleensä platform-pelit ovat aika rajoitettuja, mutta Shadow Bugissa liikkuminen on vaivatonta ja monipuolista.”

Valorin, Veli Laamasen ja Juha Ylimäen kehittämän pelin piti alun perin olla ihan tavallinen koulutyö.

”Sitten mopo lähti vähän käsistä.  Saimme Aveconin konseptirahoituksen, voitimme Beatconin pitchaus-kilpailun ja nyt meidät valittiin myös Summer of Startups -ohjelmaan.”

Hittipelin salaisuus

Pelidemojen lisäksi Aalto in the Gamen ohjelmassa on rekrytointimessut sekä alan ammattilaisten puheenvuoroja. Urban Millissä Aalto-yliopiston opettaja Miikka Junnila kertoo kuulijoille pelialan opetuksesta. Sekä Perustieteiden korkeakoulussa että Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi suorittaa kaksivuotiset maisteriopinnot. Yhteistä molempien koulujen ohjelmille on runsas käytännön harjoittelu, kansainvälisyys ja monialaisuus.

”Hyvän pelin syntymiseen ja myymiseen tarvitaan valtavasti eri alan osaamista, ja Aallosta löytyy onneksi kaikkea”, Junnila korostaa.

Työmarkkinoilla aaltolaisten monipuoliselle osaamiselle riittää kysyntää. Junnilan mukaan opiskelijoita ja valmistuneita työskentelee niin isoissa alan yrityksissä kuin pienemmissä startupeissakin.  Hittipeli on kaikkien tavoite, mutta mitä sen syntymiseen tarvitaan?

”Tärkeintä on tehdä omaa juttua, eikä kopioida muita”, menestyspeli Alan Waken tuottanut Lasse Seppänen painottaa.

”Mobiilipelimarkkinoilla on valtavasti tunkua. Uusille, raikkaille ideoille on kuitenkin aina tilaa.”

Pelidemojen luona kävi kova kuhina. Kuva Mikko Raskinen

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu