Pelialalla pärjää omalla jutulla

Opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset kohtasivat neljättä kerran järjestetyillä Aalto in the Game -messuilla.
Kim Valori, Miikka Junnila ja Lasse Seppänen. Kuva Mikko Raskinen

Design Factorylle pystytetyssä pelidemosalissa käy kova kuhina. Kim Valori näpäyttää kevyesti tabletin näyttöä, ja tummanpuhuvassa maisemassa seikkaileva musta ötökkä seuraa ketterästi käskyä.

”Meidän pelimme erikoisuus on uniikki tapa liikkua”, Valori kertoo.

”Yleensä platform-pelit ovat aika rajoitettuja, mutta Shadow Bugissa liikkuminen on vaivatonta ja monipuolista.”

Valorin, Veli Laamasen ja Juha Ylimäen kehittämän pelin piti alun perin olla ihan tavallinen koulutyö.

”Sitten mopo lähti vähän käsistä.  Saimme Aveconin konseptirahoituksen, voitimme Beatconin pitchaus-kilpailun ja nyt meidät valittiin myös Summer of Startups -ohjelmaan.”

Hittipelin salaisuus

Pelidemojen lisäksi Aalto in the Gamen ohjelmassa on rekrytointimessut sekä alan ammattilaisten puheenvuoroja. Urban Millissä Aalto-yliopiston opettaja Miikka Junnila kertoo kuulijoille pelialan opetuksesta. Sekä Perustieteiden korkeakoulussa että Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi suorittaa kaksivuotiset maisteriopinnot. Yhteistä molempien koulujen ohjelmille on runsas käytännön harjoittelu, kansainvälisyys ja monialaisuus.

”Hyvän pelin syntymiseen ja myymiseen tarvitaan valtavasti eri alan osaamista, ja Aallosta löytyy onneksi kaikkea”, Junnila korostaa.

Työmarkkinoilla aaltolaisten monipuoliselle osaamiselle riittää kysyntää. Junnilan mukaan opiskelijoita ja valmistuneita työskentelee niin isoissa alan yrityksissä kuin pienemmissä startupeissakin.  Hittipeli on kaikkien tavoite, mutta mitä sen syntymiseen tarvitaan?

”Tärkeintä on tehdä omaa juttua, eikä kopioida muita”, menestyspeli Alan Waken tuottanut Lasse Seppänen painottaa.

”Mobiilipelimarkkinoilla on valtavasti tunkua. Uusille, raikkaille ideoille on kuitenkin aina tilaa.”

Pelidemojen luona kävi kova kuhina. Kuva Mikko Raskinen

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.