Uutiset

Pelialalla pärjää omalla jutulla

Opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset kohtasivat neljättä kerran järjestetyillä Aalto in the Game -messuilla.
Kim Valori, Miikka Junnila ja Lasse Seppänen. Kuva Mikko Raskinen

Design Factorylle pystytetyssä pelidemosalissa käy kova kuhina. Kim Valori näpäyttää kevyesti tabletin näyttöä, ja tummanpuhuvassa maisemassa seikkaileva musta ötökkä seuraa ketterästi käskyä.

”Meidän pelimme erikoisuus on uniikki tapa liikkua”, Valori kertoo.

”Yleensä platform-pelit ovat aika rajoitettuja, mutta Shadow Bugissa liikkuminen on vaivatonta ja monipuolista.”

Valorin, Veli Laamasen ja Juha Ylimäen kehittämän pelin piti alun perin olla ihan tavallinen koulutyö.

”Sitten mopo lähti vähän käsistä.  Saimme Aveconin konseptirahoituksen, voitimme Beatconin pitchaus-kilpailun ja nyt meidät valittiin myös Summer of Startups -ohjelmaan.”

Hittipelin salaisuus

Pelidemojen lisäksi Aalto in the Gamen ohjelmassa on rekrytointimessut sekä alan ammattilaisten puheenvuoroja. Urban Millissä Aalto-yliopiston opettaja Miikka Junnila kertoo kuulijoille pelialan opetuksesta. Sekä Perustieteiden korkeakoulussa että Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi suorittaa kaksivuotiset maisteriopinnot. Yhteistä molempien koulujen ohjelmille on runsas käytännön harjoittelu, kansainvälisyys ja monialaisuus.

”Hyvän pelin syntymiseen ja myymiseen tarvitaan valtavasti eri alan osaamista, ja Aallosta löytyy onneksi kaikkea”, Junnila korostaa.

Työmarkkinoilla aaltolaisten monipuoliselle osaamiselle riittää kysyntää. Junnilan mukaan opiskelijoita ja valmistuneita työskentelee niin isoissa alan yrityksissä kuin pienemmissä startupeissakin.  Hittipeli on kaikkien tavoite, mutta mitä sen syntymiseen tarvitaan?

”Tärkeintä on tehdä omaa juttua, eikä kopioida muita”, menestyspeli Alan Waken tuottanut Lasse Seppänen painottaa.

”Mobiilipelimarkkinoilla on valtavasti tunkua. Uusille, raikkaille ideoille on kuitenkin aina tilaa.”

Pelidemojen luona kävi kova kuhina. Kuva Mikko Raskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto Online Learning (kuvituskuva)
Opinnot Julkaistu:

Aseta ja viesti selkeästi tavoitteet sulautuvalle oppimiselle (blended learning)

Opettajien osaamisen kehittäminen on keskeistä sulautuvan oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi Mikkelissä.
Kuva luennolta: Mikko Raskinen.
Opinnot Julkaistu:

Esa Saarisen Filosofia ja systeemiajattelu -kurssi elävöittää ajattelua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta

Keväällä 2020 kurssin voi suorittaa ensimmäistä kertaa osana Aalto-yliopiston pedagogisen koulutuksen valinnaisia kursseja nimikkeellä “Personal Impact for University Educators”.
Strategid Co-Design -kurssin opiskelijat tekivät ratkaisuehdotuksia Helsingin kaupungin muotoilutoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat ideoivat Helsingin kaupungille työkaluja muotoilun vaikuttavuuden arviointiin

Helsingin kaupunki ja Aalto-yliopiston muotoilun laitos käynnistivät keväällä yhteistyön kaupungin muotoilutoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi. Strategic Co-Design -kurssin opiskelijat esittelivät ratkaisujaan kaupungin edustajille viime viikolla.
Aalto University_photo Tuomas Uusheimo
Opinnot Julkaistu:

Rakennustekniikan laitoksen diplomitöiden esittelytilaisuudet 2020

Rakennustekniikan laitoksen maisteriohjelmien Building Technology ja Geoengineering diplomitöiden esittelytilaisuudet vuonna 2020