Uutiset

Pelialalla pärjää omalla jutulla

Opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset kohtasivat neljättä kerran järjestetyillä Aalto in the Game -messuilla.
Kim Valori, Miikka Junnila ja Lasse Seppänen. Kuva Mikko Raskinen

Design Factorylle pystytetyssä pelidemosalissa käy kova kuhina. Kim Valori näpäyttää kevyesti tabletin näyttöä, ja tummanpuhuvassa maisemassa seikkaileva musta ötökkä seuraa ketterästi käskyä.

”Meidän pelimme erikoisuus on uniikki tapa liikkua”, Valori kertoo.

”Yleensä platform-pelit ovat aika rajoitettuja, mutta Shadow Bugissa liikkuminen on vaivatonta ja monipuolista.”

Valorin, Veli Laamasen ja Juha Ylimäen kehittämän pelin piti alun perin olla ihan tavallinen koulutyö.

”Sitten mopo lähti vähän käsistä.  Saimme Aveconin konseptirahoituksen, voitimme Beatconin pitchaus-kilpailun ja nyt meidät valittiin myös Summer of Startups -ohjelmaan.”

Hittipelin salaisuus

Pelidemojen lisäksi Aalto in the Gamen ohjelmassa on rekrytointimessut sekä alan ammattilaisten puheenvuoroja. Urban Millissä Aalto-yliopiston opettaja Miikka Junnila kertoo kuulijoille pelialan opetuksesta. Sekä Perustieteiden korkeakoulussa että Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi suorittaa kaksivuotiset maisteriopinnot. Yhteistä molempien koulujen ohjelmille on runsas käytännön harjoittelu, kansainvälisyys ja monialaisuus.

”Hyvän pelin syntymiseen ja myymiseen tarvitaan valtavasti eri alan osaamista, ja Aallosta löytyy onneksi kaikkea”, Junnila korostaa.

Työmarkkinoilla aaltolaisten monipuoliselle osaamiselle riittää kysyntää. Junnilan mukaan opiskelijoita ja valmistuneita työskentelee niin isoissa alan yrityksissä kuin pienemmissä startupeissakin.  Hittipeli on kaikkien tavoite, mutta mitä sen syntymiseen tarvitaan?

”Tärkeintä on tehdä omaa juttua, eikä kopioida muita”, menestyspeli Alan Waken tuottanut Lasse Seppänen painottaa.

”Mobiilipelimarkkinoilla on valtavasti tunkua. Uusille, raikkaille ideoille on kuitenkin aina tilaa.”

 

Pelidemojen luona kävi kova kuhina. Kuva Mikko Raskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.