Pelialalla pärjää omalla jutulla

Opiskelijat, ammattilaiset ja yritykset kohtasivat neljättä kerran järjestetyillä Aalto in the Game -messuilla.
Kim Valori, Miikka Junnila ja Lasse Seppänen. Kuva Mikko Raskinen

Design Factorylle pystytetyssä pelidemosalissa käy kova kuhina. Kim Valori näpäyttää kevyesti tabletin näyttöä, ja tummanpuhuvassa maisemassa seikkaileva musta ötökkä seuraa ketterästi käskyä.

”Meidän pelimme erikoisuus on uniikki tapa liikkua”, Valori kertoo.

”Yleensä platform-pelit ovat aika rajoitettuja, mutta Shadow Bugissa liikkuminen on vaivatonta ja monipuolista.”

Valorin, Veli Laamasen ja Juha Ylimäen kehittämän pelin piti alun perin olla ihan tavallinen koulutyö.

”Sitten mopo lähti vähän käsistä.  Saimme Aveconin konseptirahoituksen, voitimme Beatconin pitchaus-kilpailun ja nyt meidät valittiin myös Summer of Startups -ohjelmaan.”

Hittipelin salaisuus

Pelidemojen lisäksi Aalto in the Gamen ohjelmassa on rekrytointimessut sekä alan ammattilaisten puheenvuoroja. Urban Millissä Aalto-yliopiston opettaja Miikka Junnila kertoo kuulijoille pelialan opetuksesta. Sekä Perustieteiden korkeakoulussa että Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa voi suorittaa kaksivuotiset maisteriopinnot. Yhteistä molempien koulujen ohjelmille on runsas käytännön harjoittelu, kansainvälisyys ja monialaisuus.

”Hyvän pelin syntymiseen ja myymiseen tarvitaan valtavasti eri alan osaamista, ja Aallosta löytyy onneksi kaikkea”, Junnila korostaa.

Työmarkkinoilla aaltolaisten monipuoliselle osaamiselle riittää kysyntää. Junnilan mukaan opiskelijoita ja valmistuneita työskentelee niin isoissa alan yrityksissä kuin pienemmissä startupeissakin.  Hittipeli on kaikkien tavoite, mutta mitä sen syntymiseen tarvitaan?

”Tärkeintä on tehdä omaa juttua, eikä kopioida muita”, menestyspeli Alan Waken tuottanut Lasse Seppänen painottaa.

”Mobiilipelimarkkinoilla on valtavasti tunkua. Uusille, raikkaille ideoille on kuitenkin aina tilaa.”

Pelidemojen luona kävi kova kuhina. Kuva Mikko Raskinen

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.