Uutiset

Pattern Lab – 16-vuotias menestystarina

Aalto-yliopiston yksi vaikuttavimmista kursseista hioo lupaavista nuorista pinta- ja tekstiilisuunnittelun ammattilaisia.
Tickle-ryhmäkuva, valokuvaaja Maija Savolainen

Menestyksekkään historiansa aikana Pattern Lab -ryhmät ovat myyneet satoja kuoseja yrityksille ympäri maailmaa, mm. Tiger of Swedenille, Hennes&Mauritzille, Finlaysonille ja Nansolle. Kuosit tehdään sekä käsin että digitaalisesti yhdistämällä eri tekniikoita. Aallon opiskelijoiden taidokas värien ja materiaalien käyttö onkin saanut viime aikoina runsaasti kansainvälistä huomiota.

Professori Helena Hyvösen aloittaman projektin ohjaavana opettajana toimii tällä hetkellä professori Maarit Salolainen, joka vastaa muutenkin tekstiilisuunnittelun ennakkoluulottomasta ja alati uudistuvasta opetuksesta.

- Pattern Lab tarjoaa aloittaville tekstiilisuunnittelijoille mahdollisuuden oppia tarvittavia ammattilaisen taitoja, jotka eivät rajoitu pelkästään suunnittelutyöhön. Pattern Labin kautta tiimityötaidot, brändäys, viestintä, markkinointi ja myynti tulevat tutuiksi opiskelijoille, kertoo Salolainen.

Pattern Lab tuo joka vuosi yhteen uuden joukon lahjakkaita maisteriopiskelijoita. Tänä vuonna kollektiivi on nimeltään Tickle, mikä kuvaa erinomaisesti ryhmän hersyvää luomishenkeä ja hyväntuulista meininkiä. Kollektiivi on kansainvälinen ja monialainen: jäseninä on sekä tekstiilisuunnittelun, muotisuunnittelun, arkkitehtuurin, muotoilun että graafisen suunnittelun opiskelijoita. 

Ticklen lähes 400 kuosin mallisto julkaistiin syyskuussa. Sitä esitellään yrityksille asiakastapaamisissa Suomessa ja ulkomailla, sekä alan tärkeimmissä kansainvälisissä tapahtumissa. Lokakuussa mallisto oli nähtävillä Pariisin muotiviikon aikana showroomissa Suomen Kulttuuri-instituutissa ja tammikuussa 2016 Heimtextil-messuilla Frankfurtissa. Lisää tietoa löytyy Ticklen nettisivuilta osoitteesta www.patternlab.fi.
 

Ticklen suunnittelijoiden kädenjälki näkyy tänä vuonna muun muassa suomalaisten suosikin, Sinituotteen,
Nenäpäivä-tuotteissa. Kampanjakuosin on suunnitellut Heli Mattinen.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Nainen ja mies huoltavat Konecranesin nosturia. Lähde: Konecranesin kuvapankki
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijakaksikko tarttui Konecranesin rekrytointihaasteisiin

”Saatujen tulosten avulla kehitämme, tarkennamme ja kohdistamme käynnissä olevia ja tulevia rekrytointikampanjoita.”
The picture shows Alexander Wirtz in a meeting room.
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Alexander Wirtz sai pro gradu -palkinnon

Palkinnon voittanut rahoituksen alan pro gradu -tutkielma tarkastee tekijöitä, joiden oletetaan vaikuttavan yksityissijoittajan oman pääoman hajauttamista koskeviin päätöksiin.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijoille: Opi kieliä ja kulttuurienvälistä osaamista Unite!-yliopistoverkoston verkkokursseilla. Hae nyt syksyn kursseille!

Unite-yliopistoverkosto tarjoaa kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille avoimia kielen, viestinnän ja globaalin osaamisen verkkokursseja.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelijoiden Robosiili nappasi ykkössijan robottikilpailussa

Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijat Valentin Rainio ja Sakari Harjunpää rakensivat Robosiilin suositulla Sähköpajakurssilla.