Uutiset

Pattern Lab – 16-vuotias menestystarina

Aalto-yliopiston yksi vaikuttavimmista kursseista hioo lupaavista nuorista pinta- ja tekstiilisuunnittelun ammattilaisia.
Tickle-ryhmäkuva, valokuvaaja Maija Savolainen

Menestyksekkään historiansa aikana Pattern Lab -ryhmät ovat myyneet satoja kuoseja yrityksille ympäri maailmaa, mm. Tiger of Swedenille, Hennes&Mauritzille, Finlaysonille ja Nansolle. Kuosit tehdään sekä käsin että digitaalisesti yhdistämällä eri tekniikoita. Aallon opiskelijoiden taidokas värien ja materiaalien käyttö onkin saanut viime aikoina runsaasti kansainvälistä huomiota.

Professori Helena Hyvösen aloittaman projektin ohjaavana opettajana toimii tällä hetkellä professori Maarit Salolainen, joka vastaa muutenkin tekstiilisuunnittelun ennakkoluulottomasta ja alati uudistuvasta opetuksesta.

- Pattern Lab tarjoaa aloittaville tekstiilisuunnittelijoille mahdollisuuden oppia tarvittavia ammattilaisen taitoja, jotka eivät rajoitu pelkästään suunnittelutyöhön. Pattern Labin kautta tiimityötaidot, brändäys, viestintä, markkinointi ja myynti tulevat tutuiksi opiskelijoille, kertoo Salolainen.

Pattern Lab tuo joka vuosi yhteen uuden joukon lahjakkaita maisteriopiskelijoita. Tänä vuonna kollektiivi on nimeltään Tickle, mikä kuvaa erinomaisesti ryhmän hersyvää luomishenkeä ja hyväntuulista meininkiä. Kollektiivi on kansainvälinen ja monialainen: jäseninä on sekä tekstiilisuunnittelun, muotisuunnittelun, arkkitehtuurin, muotoilun että graafisen suunnittelun opiskelijoita. 

Ticklen lähes 400 kuosin mallisto julkaistiin syyskuussa. Sitä esitellään yrityksille asiakastapaamisissa Suomessa ja ulkomailla, sekä alan tärkeimmissä kansainvälisissä tapahtumissa. Lokakuussa mallisto oli nähtävillä Pariisin muotiviikon aikana showroomissa Suomen Kulttuuri-instituutissa ja tammikuussa 2016 Heimtextil-messuilla Frankfurtissa. Lisää tietoa löytyy Ticklen nettisivuilta osoitteesta www.patternlab.fi.
 

Ticklen suunnittelijoiden kädenjälki näkyy tänä vuonna muun muassa suomalaisten suosikin, Sinituotteen,
Nenäpäivä-tuotteissa. Kampanjakuosin on suunnitellut Heli Mattinen.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

kampus kesällä
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta.
Henri Salomaa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Henri Salomaa

”Työelämässä on tärkeää halu oppia, sillä osaaminen ja ammattitaito kehittyvät suurilta osin vasta käytännössä”, kertoo alumnimme Henri Salomaa, joka työskentelee Deloittella tilintarkastuksen Traineena ja samanaikaisesti opiskelee viimeistä vuotta laskentatoimen maisteriohjelmassa.
Opinnot Julkaistu:

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022 // New course on student wellbeing in Finnish: Kohti parempaa opiskelua (3cr) spring 2022.
Otakaari 1 Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Otakaari 1:n käytäväovet lukitaan, käytä kulkutunnistetta

Opiskelija, tarkistathan, että sinulla on joko rekisteröity HSL-kortti tai hae opiskelijan kulkutunniste Väreen aulapalvelupisteestä ja rekisteröi se. Uudet kulkualueet tulevat voimaan kampuksella 16.11.