Parhaat väitöskirjat ja diplomityöt 2021 Perustieteiden korkeakoulussa palkittiin

Palkinnon kriteereinä olivat valittujen töiden akateeminen laatu, vaikuttavuus ja uutuusarvo.
hat

Aalto-yliopiston väitöskirjapalkinto myönnetään vuosittain parhaille 10 prosentille väitöskirjoista. Palkinnon kriteerejä ovat akateeminen laatu, vaikuttavuus ja uutuusarvo. Palkinnon suuruus on 3000 euroa.

Perustieteiden korkeakoulussa hyväksyttiin vuonna 2021 kaikkiaan 50 väitöskirjaa, joten palkinnonsaajia on viisi. Päätös palkinnoista tehtiin tohtorinkoulutusneuvoston esityksestä, laitosten esitysten ja väitöskirjoista annettujen lausuntojen perusteella.

Palkinto myönnettiin seuraaville väittelijöille:

• Antti Moilanen, Teknillisen fysiikan laitos, väitöskirjalla "Bose-Einstein condensation in plasmonic lattices". Väitöstyössä esitetään ensimmäinen plasmonisista kvasihiukkasista koostuva Bosen-Einsteinin kondensaatti. Työssä tutkitaan kokeellisesti ja teoreettisesti kondensaattien ominaisuuksia kuten paikka- ja aikakoherenssia.
    Vastuuprofessori ja ohjaaja: professori Päivi Törmä
  • Vikas Verma, Tietotekniikan laitos, väitöskirjalla "Algorithms for Data-Efficient Training of Deep Neural Networks". Väitöstyössä esitetään uusia algoritmeja syvien neuroverkkojen kouluttamiseen, kun opetusnäytteitä on rajallisesti.
    Vastuuprofessori: professori Juho Kannala
  • Valentina Candiani, Matematiikan ja systeemianalyysin väitös, väitöskirjalla "Computational approaches in electrical impedance tomography with applications to head imaging". Väitöskirjan tavoitteena on ymmärtää, kuinka sähköinen impedanssitomografia voisi olla hyödyllinen lääketieteellinen kuvantamismenetelmä etenkin aivohalvauksen havaitsemisessa ja luokittelussa.
    Vastuuprofessori ja ohjaaja: professori Nuutti Hyvönen
  • Robert van der Have, Tuotantotalouden laitos, väitöskirjalla "Seeking Speed: Managing the Search of Knowledge to Innovate Faster". Väitöskirjassa tarkastellaan, miten yritysten tiedon- ja informaatiohaun strukturointi vaikuttaa innovaatioprosessien nopeuteen.
    Vastuuprofessori ja ohjaaja: professori Markku Maula
  • Ivan Zubarev, Neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos, väitöskirjalla "Developing machine-learning methods for the analysis of electromagnetic brain activity". Väitöskirjassa tutkitaan, kuinka koneoppimismenetelmiä voidaan soveltaa ihmisaivojen toiminnan elektro- ja magnetoenkefalografisten mittausten analysoinnissa ja kuinka näiden menetelmien tuottamia moniulotteisia tuloksia voidaan hyödyntää ihmisaivojen toiminnan ymmärtämisessä.
    Vastuuprofessori ja ohjaaja: professori Lauri Parkkonen

Diplomityöpalkinnot

Perustieteiden korkeakoulun vuoden 2021 diplomityöpalkinnot myönnettiin tänä vuonna neljälle. Palkinnon suuruus on 1000 euroa.

• DI Tiina Ahva: Legitimacy risks in public corporate political activity – the case of a Nordic bank. Valvojana professori Robin Gustafsson.
  • DI Niklas Miller: Algebraic number theory: On generic well-rounded lattices. Valvojana professori Camilla Hollanti.
  • DI Severi Rissanen: A critical look at the identifiability of deep latent variable models in causal inference. Valvojana professori Pekka Marttinen.
  • DI Ali Salloum: Quantifying polarization in social networks. Valvojana apulaisprofessori Mikko Kivelä.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.