Palkittu päätösanalyysitutkija Ahti Salo: Kriiseissä vanha data ei kerro kaikkea tulevaisuudesta

Yhdysvaltain operaatiotutkimusseuran (INFORMS) Decision Analysis Society (DAS) on myöntänyt professori Ahti Salolle vuoden 2022 Frank P. Ramsey -mitalin.
Ahti Salo, photo by Anni Hanén.
Kuva: Anni Hanén.

”Voi olla, että toimintani valtioneuvoston kanslian tiedepaneelissa ja tutkimuskatsausten tuottajana ovat nekin olleet myötävaikuttamassa valintaani”, Salo sanoo.

Koronakriisin tiedepaneelissa keväällä 2020 Salon vastuulla oli resilienssi eli kyky ennakoida, kestää ja toipua shokeista.

”Tämäntyyppiset kriisit ovat osoitus siitä, että peruutuspeili eli vanha data ei kerro kaikkea tulevaisuudesta. Isojen kriisien keskellä maailma on toisenlainen kuin se maailma, mistä tuota dataa on tullut. Malliperustaisista tarkasteluista voi tällöin olla iso apu, kunhan ollaan nöyriä ja ymmärretään, miltä osin matemaattisten mallien oletukset vastaavat todellisuutta”, Salo kertoo.

Salo on tutkimuksessaan kehittänyt portfoliopäätösanalyysia, jossa valitaan monta vaihtoehtoa suuresta vaihtoehtojoukosta.

”Portfolio on esimerkiksi joukko isoja hankkeita. Ne voivat olla investointikohteita, joita arvioitaessa pitää huomioida eri kriteerejä, kuten kustannukset, kannattavuus, turvallisuus ja resurssien käyttö. Päätösanalyysi tukee resurssien järkevää käyttöä.”

Sovelluskohteita Salon työssä ovat olleet muun muassa kunnostettavien infrastruktuurien valinta, lääkintähelikopterien sijoituspäätökset sekä riskienhallintasuunnitelmien rakentaminen.

Kesällä 2022 Aalto-yliopistolla järjestettiin operaatiotutkimuksen suurkonferenssi EURO 2022. Tapahtumaan osallistui miltei 2000 tutkijaa ympäri maailmaa, ja ohjelmatoimikunnassa oli mukana useita Salon aiempia oppilaita.

”Tämä pääkokous saadaan Suomeen harvoin, ehkä kerran sukupolvessa. Viimeksi se oli täällä vuonna 1992. Olen iloinen siitä, että olen saanut kasvaa yhdessä jatko-opiskelijoiden kanssa ja heidän uransa ovat menneet hienosti eteenpäin.”

Into kirjoittamiseen on ollut kantava voima Salon uralla.

”Tutkijan tärkein ominaisuus on itsenäinen ajattelu. Tutkijan pitää osata lukea rivien välistä. Mitä aiemmasta tutkimuksesta puuttuu, tai millä edellytyksillä tulokset voisivat olla toisin.”

Ahti Salo teki väitöskirjansa päätösanalyysistä emeritusprofessori Raimo P. Hämäläisen ohjauksessa, Ramsey-mitalisti hänkin. Väitöskirjassaan Salo käsitteli sitä, miten päätössuosituksia voidaan tuottaa, kun vaihtoehtoja ja niiden arviointikriteereitä koskeva tietopohja on puutteellista.

Salo työskenteli VTT:llä ja Nokialla 1990-luvulla. Nokiassa portfoliopäätösanalyysi koski sitä, mitä uusia ominaisuuksia puhelimeen lähdetään kehittämään ja mitä ei.

Salo on valvonut 26 väitöskirjaa ja 185 diplomityötä. Uransa aikana Salo on pyrkinyt tekemään mahdollisimman hyvää ja laadukasta tutkimusta.

”Heti väitöskirjan jälkeen tein pari vuotta tutkimusta Lontoossa ja Mannheimissa kansainvälisten professoreiden johdolla. Heidän kannustamanaan jouduin katsomaan yli väitöskirjani aihepiirin. En jäänyt jumiin siihen.”

Salo pysyy muutenkin liikkeessä. Tutkimustyön vastapainoksi hän harrastaa kestävyysjuoksua. Maratonilla hän on alittanut 2h44min ja voittanut aikuisurheilijoiden henkilökohtaisen suomenmestaruuden.

Frank P. Ramsey -mitali on Decision Analysis Society:n merkittävin palkinto, joka myönnetään huomattavista ansioista päätösanalyysin teorian, menetelmien ja sovellusten kehittämisessä, alan koulutuksessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Mitaleita on myönnetty vuodesta 1985 lähtien, ja ennen Saloa sen on saanut vain neljä eurooppalaista tutkijaa.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.