Paljon hypetetty tekoäly – Alustatalouden faktat ja myytit -podcast pohtii tekoälyn supervoimia

Keskustelua tekoälystä on käyty Suomessa voimakkaasti jo viimeisen viiden vuoden ajan. Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin tuoreimmassa jaksossa tuodaan realismia tekoälykeskusteluun konkreettisten esimerkkien kautta ja pohditaan esimerkiksi tekoälyn mahdollisuuksia ja sitä, voiko tekoäly alkaa kehittää itse itseään. Aalto-yliopiston työelämäprofessorin ja Etlan johtavan tutkijan Timo Seppälän kanssa keskustelemassa ovat Johanna Småros ja Teemu Roos.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa Timo Seppälä, Johanna Småros ja Teemu Roos pohtivat, mihin tekoäly ja sen supervoimat pystyvät?

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin 26. tammikuuta julkaistussa toisessa jaksossa keskustellaan tekoälystä, joka on ollut vuoden 2018 jälkeen teknologia-alan kovimpien odotusten kohteena. Tekoälyn on luvattu muun muassa ratkaisevan yritysten ja yhteiskuntien liiketoiminnallisia ongelmia. Tekoälystä myös usein puhutaan ilman ymmärrystä, mistä oikeastaan puhutaan.

Tuoreessa ”Mihin tekoäly ja sen supervoimat pystyvät?” -jaksossa avataankin tekoälyä konkreettisten esimerkkien kautta ja pohditaan sen tarjoamia mahdollisuuksia. Jaksossa vieraina ovat tekoälyprofessori Teemu Roos ja Johanna Småros, yksi Relexin perustajista.

Aalto-yliopistosta jaksossa on mukana työelämäprofessori ja Etlan johtava tutkija Timo Seppälä, jonka tutkimukset ovat käsitelleet laajasti tekoälyä. Hän on tarkastellut esimerkiksi tekoälysovellusten ja pääomarahoitusten välistä yhteyttä terveydenhuollossa sekä uuden sukupolven tekoälyalustoja, kuten Google Mapsia.

– Tekoälystä on keskusteltu Suomessa viimeiset viisi vuotta hyvin hypemäisesti. Yrityksille annettiinkin hypen myötä käyttöön kasa työkaluja, joilla ne pystyisivät ottamaan tekoälyn kokeiluun. Vasta viimeisen vuoden aikana yritykset ovat pystyneet tunnistamaan, minkälainen data tai algoritmi sopii halutun tekoälyn käyttötapaukseen. Tätä kautta on vasta realisoitunut, miten tekoälyä oikein pystyy yrityksissä hyödyntämään, toteaa Seppälä jaksossa.

Jaksossa keskustelijat esittävät konkreettisia tekoälyn hyödyntämistapoja sekä pohtivat, voiko tekoäly alkaa kehittää itse itseään ja ottaa näin ylivallan ihmisestä. Lisäksi keskustellaan, miksi tekoäly ei oikein tunnu kiinnostavan suuria yleisöjä ja miksi tekoälyn laajempi hyödyntäminen sakkaa.

– Jos algoritmi antaa virheellisen suosituksen esimerkiksi seuraavaksi katseltavasta videosta, ei sillä ole rahallista merkitystä katsojalle. Mutta tällaisella algoritmilla voikin olla kymmenen miljoonan euron suorat seuraamukset kyseiselle yritykselle. Tämä on yksi sellainen tekijä, joka hidastaa riskialttiiden teknologioiden käyttöönottoa muissa kuin alustatalouden yrityksissä, kommentoi Timo Seppälä jaksossa.

Alustatalouden faktat ja myytit on Aalto-yliopiston podcast, jossa keskustellaan alustalouden mysteereistä ja toimintamekanismeista. Podcastin toisella tuotantokaudella Etla on mukana yhteistyökumppanina. Podcastissa tavataan vaihtuvia ja kiinnostavia vieraita ja sukelletaan syvemmälle alustatalouden faktoihin ja myytteihin. Juontajana toimii sarjayrittäjä William von der Pahlen, jota kirittävät vuorotellen Timo Seppälä ja Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson.

Tervetuloa alustatalouden asiantuntijoiden pöytään!

Podcast on tuotettu osana Aalto-yliopiston Politiikkatoimet alustataloudessa -tutkimushanketta, jota rahoittaa Business Finland.

Teksti: Justiina Airas, ETLA
Artikkelin alkuperäisjulkaisu ETLAn sivuilla

Alustatalouden faktat ja myytit

Sarjassa pistetään luulot ja tiedot oikeaan järjestykseen ja pureudutaan asiantuntijavieraiden kanssa kohti alustatalouden hohtavan kuumaa ydintä.

Podin kaikki jaksot löytyvät täältä
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin juontajat professorit Timo O. Vuori ja Tero Ojanperä.
URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.