Pääomasijoittajat ry:n gradukilpailun 2021 voitto Henri Lencionelle ja kunniamaininta Nikke Mikkoselle

Pääomasijoittajat ry:n gradukilpailun 2021 voittoon ylsi tuotantotalouden laitoksen opiskelija Henri Lencioni työllään Assessing Venture Capital Investor Performance Drivers – A Practical Application of Machine Learning.
Aalto Campus photo by Mikko Raskinen

Vuoden 2021 gradukilpailun voiton vei Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen Henri Lencioni työllään Assessing Venture Capital Investor Performance Drivers – A Practical Application of Machine Learning. Pääomasijoittajat ry:n tutkimustyöryhmästä koostuva raati piti työtä kunnianhimoisena ja teknisesti haastavana, ja työn toteutus oli onnistunut hyvin ja koneoppimisen hyödyntäminen sijoitustyössä on aiheena ajankohtainen.

Lopputyön tarkoitus oli rakentaa käytännöllinen koneoppimismalli mallintamaan olemassa olevia venture capital -sijoittajia ja heidän tulevaisuutensa onnistumista kohdeyrityksissä. Työ on tehty yhteistyössä pääomasijoittaja NGP Capitalin kanssa hyödyntäen heidän tietokantaansa.

Tutkimus keskittyy neljään investoijan osa-alueeseen: syndikaatteihin ja verkostoihin, maineeseen, rahaston ominaisuuksiin ja kohdeyrityksiin. Empiirinen tutkimus selittävillä tekoäly (XAI) -malleilla näyttää, että jokainen neljästä osa-alueesta selittää sijoittajan suoriutumista. Kokeneet sijoittajat tekevät näkyviä irtautumisia, jotka vaikuttavat heidän maineeseensa. He sijoittavat yhdessä verkoston keskeisten sijoittajien kanssa, ja he keskittyvät nuoriin yrityksiin, joissa on kokenut perustaja. Nämä löydökset koskevat sekä rahoitusmääriä, että irtautumissuoriutumista. Sijoittajan osa-alueista maine on kaikista tärkein tässä tutkimuksessa.

”Pääomasijoittajat hyödyntävät laajoja tietokantoja sekä koneoppimista yhä enemmän sijoitustoiminnassaan. Henri Lencionin kunnianhimoisen tutkimusmetodologian ja NGP Capitalille kertyneen osaamisen ja tiedon yhdistäminen tuloksena syntyi huippulaadukas lopputyö, jonka tulokset vastaavat hyvin käytännön kokemuksia pääomasijoitusalalta”, kommentoi Pääomasijoittajat ry:n operatiivinen päällikkö ja analytiikasta vastaava Jonne Kuittinen.

Kilpailussa annettiin myös kaksi kunniamainintaa erityisen ansioituneille töille. Toisen niistä voitti Aalto yliopiston Nikke Mikkonen työllään Effect of Fund Size Growth on Subsequent Fund Performance in European Buyout Funds. Tuomariston mukaan työ tarjosi valittuun aiheeseen laadukkaan analyysin mielenkiintoisesta uudesta näkökulmasta.

Lencionin ja Mikkosen diplomitöiden valvoja oli pääomasijoitustoiminnan professori Markku Maula.

Lue myö Henri Lencionin blogi aiheesta: https://paaomasijoittajat.fi/assessing-venture-capital-investor-performance-drivers-with-machine-learning/

Toisen kunniamaininnan voitti Vaasan yliopiston Jaska Mäkkylä työllään Operational Consequences of Private Equity Buyouts in Finland. Tuomariston mukaan työ oli syvällisemmällä kohdeyhtiötason tarkastelullaan aiheena kunnianhimoinen ja sen käsittely oli onnistunut.

Kilpailuun ilmoitettiin viime vuonna 14 työtä. ”Pääsimme tutkimustyöryhmän kanssa jälleen kerran lukemaan erinomaisia lopputöitä, ja oli ilahduttavaa nähdä, miten monelta eri tieteenalalta pääomasijoittamisen maailmaa voidaan tutkia”, kommentoi Kuittinen.

Aiempina vuosina kilpailun ovat voittaneet Hankenin Christa Anttila (2020) työllään The venture capital gender gap from female founder perspectiveja Helsingin yliopiston Isabella Kartila (2019) työllään New Tax Law Welcomes Foreign Investments in Finnish Private Equity and Venture Capital Funds.

Gradukilpailu on jälleen käynnissä, ja osallistumisaikaa on aina lokakuun puoliväliin saakka. Lisätietoja voi kysyä Jonne Kuittiselta ([email protected])

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!