Otaniemen ostoskeskuksen nimeksi tulee A Blanc

Alvar Aallon suunnitteleman kauniin ”Otaniemen vanhan ostarin” peruskorjauksen odotetaan valmistuvan toukokuussa.
Havainnekuva A Blanc -rakennuksesta.
Havainnekuva A Blanc -rakennuksesta peruskorjauksen jälkeen. Kuva: Arkkitehdit Q4 Oy

Aalto-yliopiston kampuksella sijaitseva Otaniemen ostoskeskuksena tunnettu rakennus on parhaillaan peruskorjattavana ja töiden on määrä valmistua toukokuussa 2021. Alvar Aallon suunnittelema ostoskeskus saa peruskorjauksen myötä nimekseen ostoskeskus A Blanc.

Ostoskeskuksen arkkitehtuurille ovat leimallisia valkoiset, rapatut seinät, jotka erottavat rakennuksen alueen punatiilisistä Alvar Aallon suunnittelemista tutkimus- ja opetusrakennuksista. Otaniemeä suunnitellessaan Alvar Aallolla oli esikuvana Kreikan ja Italian historiallinen arkkitehtuuri. Ostoskeskuksen nimen lähtökohtana oli valkoinen väri.

”Nimellä halutaan korostaa rakennuksen erityisyyttä valkoisena Alvar Aallon suunnittelemana rakennuksena Otaniemessä. Uusi nimi ja visuaalinen ilme tekevät kunniaa ostoskeskukselle ja nostavat sen uudelle tasolle. Kampuksen toisena palvelukeskittymänä se muodostaa toimivan parin metroaseman kupeessa sijaitsevan kauppakeskus A Blocin kanssa”, kertoo Jenna Isokuortti, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n Head of Leasing and Sales.

A Blancin logo ja visuaalinen ilme ovat saaneet inspiraationsa ostoskeskuksen uniikista kuparikatosta ja rakennuksen värityksestä.

Vuonna 1961 valmistunut Otaniemen ostoskeskus on tuttu monelle kampuksella opiskelleelle ja asuneelle. Rakennus on myös harvinaisuus, sillä se on yksi harvoista Alvar Aallon suunnittelemista myymälärakennuksista.

Rakennus uudistetaan peruskorjauksen myötä palvelemaan monipuolista liiketoimintaa ja sen talotekniikka uusitaan. Kohteessa tulee olemaan tiloja työskentelyyn ja liiketiloja muun muassa kahvila-, ravintola- ja myymälätoimintaan. Keskuksen edustalle valmistuu samalla laaja terassi asiakaspaikkoineen. Korjaussuunnitelmat on tehty rakennuksen historiallista ja arkkitehtonista arvoa kunnioittaen yhteistyössä Museoviraston ja Alvar Aalto -säätiön kanssa.

Rakennuksen osoite: Otakaari 27, Espoo
Rakennuttaja: Otaniemen Liikekeskus Oy
Pääurakoitsija: Pakrak Oy
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehdit Q4 Oy
Peruskorjauksen aikataulu: maaliskuu 2020 – toukokuu 2021
Projektin verkkosivut:
Ostoskeskuksen verkkosivut: https://ablanc.fi/

Lisätietoja:
Jenna Isokuortti
Head of Leasing and Sales, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy
[email protected], 050 464 4020

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: