Otaniemen ekosysteemi täydentyy kasvuyrityskeskuksella

Uusi keskus kerää saman katon alle startupeja, kiihdyttämöitä ja yritysten tarvitsemia palveluita.
Havainnekuva Aalto Startup Centerin tiloista. Kuva: Aalto CRE.

Otaniemen yrittäjyyskeskittymä saa mittavan lippulaivan vuoden 2017 syksyllä, kun entiset Sähkötekniikan korkeakoulun tilat osoitteessa Otakaari 5 remontoidaan uudenlaiseksi kasvuyrityskeskukseksi.

”Otaniemi on erittäin kysytty paikka – monet haluaisivat perustaa toimitilansa tänne esimerkiksi Startup Saunan kiihdyttämöohjelman käytyään. Aiemmin emme ole voineet tarjota heille tiloja. Myös yliopiston tutkimusryhmistä ja opiskelijaprojekteista syntyy yrityksiä, joita voimme nyt palvella uudella tavalla”, kertoo kiinteistösijoitusjohtaja Eetu Ristaniemi Aalto-yliopiston kiinteistöyhtiö Aalto CRE:stä.

Monimuotoiset tilat tarjoavat paitsi kohtuuhintaisia toimistoja yrityksille ja kiihdyttämöille, myös yhteistyö- ja tapahtumatiloja, puuhatiloja eli niin sanottuja maker’s space -tiloja sekä tukipalveluita ravintolasta ja kahvilasta talous- ja lakipalveluihin.

Start-Up Center etsii pienyrityksiä pilottiin

Otakaaren uusi keskus on kuitenkin enemmän kuin pelkät seinät. Laajempana tavoitteena on kehittää tapoja, joilla myös yliopiston tutkimusinfrastruktuuria ja teknologiaa sekä niihin liittyvää osaamista voitaisiin avata yritysten käyttöön. Projektissa on avainroolissa Aallon oma yrityskiihdyttämö, ensi vuonna 20-vuotista toimintaansa juhliva Aalto Start-Up Center. Kiihdyttämö on yksi keskeisistä keskukseen muuttavista toimijoista.

”Etsimme parhaillaan pienyrityksiä pilottiin, joka tuo yhteen yritysten tarpeet ja yliopiston resurssit. Samalla kun startupit voisivat hyödyntää yliopiston teknologiaa ja infrastruktuuria, kuten vaikkapa protopajoja ja teollisen internetin osaamista, voimme vahvistaa Aalto-lähtöisen teknologian hyödyntämistä yhteiskunnassa”, Start-Up Centerin johtaja Marika Paakkala sanoo.

Aiemmin Kauppakorkeakoulun alaisuudessa toiminut Start-Up Center siirtyi keväällä osaksi yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluita, ja Otaniemeen muuton myötä yhteistyö yliopiston muiden toimijoiden kanssa tiivistyy entisestään.

Aalto Start-Up Center
Perustettu 1997. Tarjoaa laadukasta yritysneuvontaa, yrittäjyyden kehityspalveluita, asiantuntijatukea sekä modernit toimitilat.
Ollut mukana yli 800 yrityksen kasvutarinassa. Menestystarinoita muun muassa: Rovio, Futurice, Fondia, Ccea, Efima, Synoste, Footbalance, Frogmind.
•    Kiinnostuitko Start-Up Centerin pilotista? Ota yhteyttä: Marika Paakkala, puh. 040 829 2286, [email protected]

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 17 lokakuussa 2016.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä