Otaniemen A Bloc palkittiin Suomen innovatiivisimpana kauppakeskuksena

Palkinnon myöntänyt Nordic Council of Shopping Centers arvosti A Blocia tulevaisuuden suunnannäyttäjänä.
Kaksi opiskelijaa kävelee A Bloc -kauppakeskuksessa.

Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) myönsi Aalto-yliopiston kauppakeskukselle A Blocille Suomen paras innovaatio -palkinnon 8. lokakuuta.

Kauppakeskus A Bloc osallistui NCSC Finland Awards 2019 -kilpailuun innovaatioyhteistyöalustallaan. Voiton myötä A Bloc kilpailee NCSC:n vuonna 2020 jakamasta Pohjoismaiden parhaan innovaation tittelistä. A Bloc avattiin Otaniemeen aivan Aalto-yliopiston kampuksen ytimeen viime vuoden syyskuussa.

”Teemme tiivistä yliopistoyhteistyötä Aalto-yliopiston piirissä ja olemme luoneet A Blocista dynaamisen alustan uusien teknologioiden testaukselle. Kauppiaat luovuttavat tilojaan ja avaavat liiketoimintakonseptejaan uusien innovaatioiden pilotointiin. Me puolestamme etsimme Aalto-yliopiston piiristä projekteja, jotka tuovat kauppiaille lisäarvoa. Tavoitteenamme on olla Suomen innovatiivisin kauppakeskus”, kertoo kauppakeskuksen toiminnasta vastaava Jatta Reijonen Aalto-yliopistokiinteistöistä.

A Blocin vuokralaiset ovat saaneet käyttöönsä projekteista syntyneet tulokset ja datan, joita he ovat voineet hyödyntää myynnin kasvattamiseen, markkinointiin tai omaan tuotekehitykseensä. A Bloc osallistui muun muassa Euroopan suurimpaan hackathon-tapahtumaan, Junctioniin, jossa koodarit ratkoivat viikonlopun ajan vuokralaisten esittämiä haasteita ja tutkivat Otaniemen ihmisvirtoja. A Blocissa toimii myös uusi ByDrone, autonominen drone-kuljetuspalvelu, joka on kehitetty yhdessä Aalto-yliopistossa toimivan kasvuyrityksen ja kauppiaiden kanssa.

Palkinnon saajan valitsi kolmihenkinen tuomaristo, joka luonnehti A Blocia raikkaaksi ja tulevaisuuteen luotsaavaksi. Tuomaristona toimivat Pirjo Aalto (YIT), Maarit Pönni (Citycon) ja Anna Bevz (Loikka Works).

”A Bloc on alusta, joka luo mahdollisuuden laajalle yhteystyölle yritysten, kauppakeskuksen ja käyttäjien kesken toiminnan kehittämiseksi ja alan tulevaisuuden käytännön haasteiden ratkaisemiseksi. Huomionarvoista on, että kehitys tapahtuu kauppakeskusympäristössä ja yritysten lähtökohdista. Vaikka tämä innovaatio on monessa mielessä vielä pilottiasteella, konkreettisiakin sovellutuksiakin on jo nähtävillä. Tuomaristo haluaakin rohkaista tämän vision kehittämistä kohti vakiintunutta toimintamallia”, tuomaristo toteaa palkinnon perusteluissa.

Lisätietoja:

Jatta Reijonen, Aalto-yliopistokiinteistöt
jatta.reijonen (at) aalto.fi

www.abloc.fi

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.