Ostoskeskus A Blanc aukeaa Otaniemeen kesällä

Alvar Aallon suunnittelema ”Otaniemen vanha ostari”, nykyinen ostoskeskus A Blanc, uudistui peruskorjauksessa vanhaa kunnioittaen palvelemaan monipuolista liiketoimintaa.
Havainnekuva A Blanc -ostoskeskuksesta
Havainnekuva A Blanc -ostoskeskuksesta. Kuva: Arkkitehdit Q4 Oy

Ostoskeskus A Blancin kattava peruskorjaus on saatu valmiiksi. Alvar Aallon suunnittelema merkittävä rakennus uusittiin tukemaan alkuperäistä käyttötarkoitustaan Otaniemen kampusalueen ja ympäristön palvelukeskittymänä.

Aalto-yliopiston kampuksen ytimessä Alvarinaukion laidalla sijaitsevan ostoskeskuksen liikkeet avautuvat vaiheittain kesällä 2021, ja koko keskuksen avajaisjuhlallisuuksia vietetään torstaina 2. syyskuuta. Tiloja viimeistellään ja kalustetaan parhaillaan.

A Blancissa tulee toimimaan erikoisliikkeitä ja -palveluita, kuten parturi-kampaamo Shortcut AALTO, pukuvuokraamo Tapiolan Juhlapuku sekä Olut- ja wiskihuone Vesiheinä. Toisessa kerroksessa tulee sijaitsemaan Terveystalon Otaniemen päätoimipiste sekä toimistotiloja. Kampuksen toisena palvelukeskittymänä A Blanc muodostaa toimivan parin metroaseman kupeessa sijaitsevan kauppakeskus A Blocin kanssa.

Peruskorjaus valmistui vanhaa kunnioittaen

Arkkitehtitoimisto Alvar Aallon suunnittelema ostoskeskus uudistettiin peruskorjauksen myötä palvelemaan monipuolista liiketoimintaa. Kahdessa vaiheessa vuosina 1961 ja 1969 valmistuneen myymälärakennuksen peruskorjaus alkoi maaliskuussa 2020 ja päättyi toukokuussa 2021.

Ostoskeskuksen talotekniikka uusittiin ja julkisivut kunnostettiin ja entisöitiin. Viuhkamuotoinen alkuperäinen kuparikatto säilytettiin. Kaikki vanhat ikkunat ja ulko-ovet kunnostettiin tai uusittiin vanhoja alkuperäisiä suunnitelmia mukaillen. Keskuksen edustalle valmistui samalla uusi laaja terassi asiakaspaikkoineen. Korjaussuunnitelmat tehtiin rakennuksen historiallista ja arkkitehtonista arvoa kunnioittaen yhteistyössä Museoviraston ja Alvar Aalto -säätiön kanssa.

Peruskorjauksen myötä rakennus sai nimekseen ostoskeskus A Blanc. Nimen lähtökohtana on ostoskeskuksen valkoinen väri, joka erottaa rakennuksen alueen punatiilisistä Alvar Aallon suunnittelemista tutkimus- ja opetusrakennuksista. Nimen ”A”-etuliite viittaa Aalto-yliopistoon ja sen A-kirjaimesta muodostuvaan logoon, kuten muidenkin Otaniemen kampuksen palvelukonseptien nimissä.

Tutustu ostoskeskuksen liikkeisiin A Blancin verkkosivuilla ja seuraa keskuksen kuulumisia Facebookissa.

Rakennuksen osoite: Otakaari 27, Espoo
Rakennuttaja: Otaniemen Liikekeskus Oy
Pääurakoitsija: Pakrak Oy
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehdit Q4 Oy
Peruskorjauksen aikataulu: maaliskuu 2020–toukokuu 2021
Projektin verkkosivut

Ostoskeskuksen verkkosivut
Ostoskeskuksen Facebook-sivu

Lisätietoja:

Vuokraukseen liittyvät asiat:
Jenna Isokuortti, Head of Leasing and Sales, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy
[email protected], 050 464 4020

Peruskorjaukseen liittyvät asiat:
Jarmo Wilander, johtaja, rakennuttaminen, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy
[email protected], 040 541 3304

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.