Osallistavan budjetoinnin projekti huipentui iloiseen istutustyöpajaan

"Yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetoinnin projekti huipentui toukokuun puolivälissä pidettyyn istutustyöpajaan uusien puutarhapenkkien äärellä.
Istutustyöpaja
Kuva: Milla Uusitalo / Aalto CRE

Opiskelijoille suunnatun osallistavan budjetoinnin projektin myötä kampukselle saatiin uusi luonnonläheinen istuskelupaikka Ainonaukiolle, Väreen viereen. Voittajaksi äänestyksessä valikoituneet puutarhapenkit asennettiin paikalleen toukokuun puolivälissä, ja samassa yhteydessä pidettiin myös kasvien istutustyöpaja. Istutustyöpajassa päästiin konkreettisesti tutustumaan kaupunkiviljelyyn istuttamalla hyöty- ja koristekasveja penkkien yhteyteen.

-Kampuksen viheralueet ovat nyt muutoksessa, ja meillä onkin tarkat suunnitelmat ulkoalueiden kehittämiseen. Keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi luonnon monimuotoisuus ja erilaisten kasvien lisääminen alueelle. Toiveenamme on, että kampusluonto koetaan rentouttavana ja virkistävänä. Haluamme myös tukea sosiaalista vastuullisuutta ja edistää yhteisöllisyyttä erilaisten työpajojen sekä rajoja ylittävän yhteistyön äärellä. Mikä onkaan mukavampaa sekä keholle että mielelle kuin työntää kädet multaan ja nähdä konkreettinen lopputulos uusien istutusten myötä varsin nopeasti, sanoo projektipäällikkö Aapo Pihkala ACREsta.

Puutarhapenkit toimitti Parkly Oy, ja niiden suojakäsittely on tehty Aalto-yliopistossa kehitellyllä, ympäristöystävällisellä LignoSphere -pintakäsittelyaineella. Penkit ovat modulaarisia, ja tarvittaessa siirrettävissä myös johonkin toiseen paikkaan kampuksella. Istutettaviksi kasveiksi valikoitui pölyttäjille suotuisia ja luonnon monimuotoisuutta edistäviä lajeja. Myöhemmin kesällä on tarkoitus istuttaa samalle paikalle myös yrttejä, joita jokainen ohikulkija saa poimia ja hyödyntää keittiössään.

Uusi osallistavan budjetoinnin projekti tullaan toteuttamaan myös tänä syksynä.

kampus kesällä

Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.