Opiskelijoiden uurastusta juhlittiin

Lukuvuoden viimeinen Perustieteiden korkeakoulun valmistujaisjuhla pidettiin keskiviikkona 24.6.

Vajaa sata vastavalmistunutta saivat todistuksen. Lisäksi jaettiin myös vuoden DI-työpalkinnot.

DI-työpalkinnon saivat Otso Hannula työstään ”Game structure in knowledge co-creation” sekä Abdulmelik Mohammed työstään ”Kombinatorisia algoritmeja nanorakenteiden suunnitteluun”.

Hannula sai kiitosta siitä, miten diplomityö yhdistää ansiokkaasti olemassa olevaa tietoa, ja edistää sekä tiedonluomisen että pelien tutkimusta. Tärkeimpänä tuloksenaan työ esittelee teoreettisesti ja empiirisesti kokonaan uuden pelityypin. Työhön liittyvä ATLAS-peli on ”tiedon yhteisluomispeli”, jonka avulla palveluiden tulevat käyttäjät ja muut sidosryhmät voidaan ottaa huomioon jo palvelukehitysprojektin suunnittelussa.tiedonluomisen pelin. ATLAS-pelistä on tehty keksintöilmoitus Aalto-yliopistoon. Hannula on myös voittanu Pelialan opinnäytekilpailun yliopistosarjan 2015 diplomityöllään.

Mohammedin palkitsemista perusteltiin sillä, että hän "tuo tietojenkäsittelytieteellisen algoritmisuunnittelun aivan uudella ja omaperäisellä tavalla tukemaan synteettisten DNA-nanorakenteiden valmistamista. Työn lähtökohtana olevan 3D-origami -laboratoriotekniikan kehitti joitakin vuosia sitten Karolinska Institutetin tutkijat, mutta menetelmää ei ole pystytty systemaattisesti viemään eteenpäin suunnittelutehtävien laskennallisen vaikeuden takia. Mohammedin toteuttamaa ohjelmistoa käyttäen KI:n tutkimusryhmä on tehnyt läpimurtoja. Tutkimuksesta on kirjoitettu julkaisu tiedelehti Natureen.

Molemmat jatkavat opintojaan Perustieteiden korkeakoulussa.

Kolmetoista tekniikan tohtoria, yksi tekniikan lisensiaatti, 51 diplomi-insinööriä sekä 26 tekniikan kandidaattia saivat todistuksensa tilaisuudessa.

Tilaisuudessa esiintyi myös Retuperän WBK omaperäiseen tyyliinsä sekä Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Naislaulajat.

Kuvat: Christina Parviainen ja Emma Holmlund.

Lue myös Valmistumisjuhlan tunnelmia TUTAlla 24.6.2015

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!