Uutiset

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa

S-ryhmä jatkaa projektin pohjalta autopesumarkkinoidensa analysoimista.
ABC-autopesu, opiskelijaprojekti S-ryhmälle
ABC!-autopesuasema

Koska autopesut ovat vielä tuntematon markkina monille, heräsi S-ryhmässä kiinnostus saada lisää tietoa siitä. S-ryhmällä on oma autopesubrändinsä nimeltään ABC Carwash. Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Johannes Korhonen laskentatoimen aineesta ja Dima Syrotkin johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan aineesta ottivat haasteen vastaan ja tutkivat alan markkinoita.

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa ja tuottivat asiakkaalle laajan markkina-analyysin. Työ tehtiin räätälöitynä yritysprojektina, mikä tarkoitti, että opiskelijat ratkoivat S-ryhmälle todellista ja ajankohtaista haastetta kolmen kuukauden ajan.

”Työ edellytti suuren tietomäärän läpikäymistä, sillä keräsimme projektissa tietoja monista eri lähteistä. Yksi suurimmista haasteista oli, että verkossa on erittäin vähän tietoa autopesumarkkinoista. Kukaan ei tunnu tuntevan markkinaa kovin hyvin, joten meidän tuli kerätä tietomme eri puroista”, opiskelijat kertovat.

Miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta?

Projektin akateemisen ohjaajan, KTT Mikko Hännisen mukaan, projekti taklasi tärkeän asian, johon monet myyjät törmäävät tänä päivänä: miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta, kuten autopesu, silloin, kun pääliiketoiminnan kasvu eli huoltoasemien määrän kasvaminen ei ole todennäköistä lähitulevaisuudessa.

”Dima ja Johannes keskittyivät ABC:n autopesuliiketoimintaan ja tekivät valtavasti töitä saadakseen hyvän ymmärryksen autopesuista Suomessa ja suuntauksista, jotka muokkaavat alaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Työn ohjaajana olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden työhön ja uskon, että he pystyivät luomaan todellista arvoa asiakkaalle.”

Asiakkaan puolelta opiskelijat saivat työskennellä kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Vikstenin ja ABC-ketjun kenttäpäällikön Jari Hankosen kanssa. Myös he olivat erittäin tyytyväisiä projektiin ja kokivat olleensa erittäin hyvin informoituja projektin etenemisestä.

”Tärkein saavutus projektissa oli Suomen autopesuliiketoiminnan analysointi. Tämä on tärkeää, koska mitään virallista tai yhteistä organisaatiota, joka keräisi tietoa alan liiketoiminnasta Suomessa kokonaisuutena, ei ole olemassa. Se, että saa hyvän ymmärryksen ja ns. ison kuvan autopesusta, vaatii paljon työtä.”

”Jatkamme opiskelijaprojektin tulosten pohjalta autopesumarkkinoiden ja samalla oman autopesuverkostomme analysointia ja arvioimme toimintamme seuraavat askeleet. Suuret kiitokset koko Aallon projektiryhmälle sujuvasta yhteistyöstä ja muutenkin erinomaisesta ja hyvin aikataulussa loppuun viedystä projektista.”

ABC!-autopesuprojektin tiimi
Tommi Vihervaara (projektiasiantuntija, Aalto, vas.), opiskelijat Johannes Korhonen ja Dmytro (Dima) Syrotkin, Tiina Vehmala-Viksten (S-ryhmä), Mikko Hänninen (Aalto) ja Jari Hankonen (S-ryhmä).
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Kemira bootcamp 2020
Yhteistyö Julkaistu:

Uusia alkuja Kemiran intensiivikurssilla

Kemira järjesti yhdessä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa Aalto-yliopiston opiskelijoille boot campin.
Two women sitting by a computer looking at a video chat
Yhteistyö Julkaistu:

Aallon opiskelijat ja työnantajaorganisaatiot kohtasivat virtuaalisesti Aalto Talent Expo Online -rekrytointimessuilla

Aalto Talent Expo Online järjestettiin 12-14.1.2021. Virtuaaliseen tapahtuman webinaareissa ja tapaamisissa vierailtiin tuhansia kertoja.
The BScBA Program alumna Tuuli Hakkarainen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Tuuli Hakkarainen

Toisin kuin useimmat opiskelutoverinsa Kauppakorkeakoulun Mikkelin kampuksen alumni Tuuli Hakkarainen valitsi akateemisen uran. Hän väitteli tohtoriksi joulukuussa 2020 ja tutki väitöskirjassaan asiantuntijuuden jakamista monikansallisissa yrityksissä.
Taiteellinen kuva panssaroidusta superhydrofobisesta pinnasta, joka kestää iskuja ja hylkii nesteitä tehokkaasti. Kuva: Juha Juvonen.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Vettä hylkivä panssaripinnoite voi pian tehostaa aurinkopaneeleja ja tuoda suksiin lisäluistoa

Kesäkuussa Aalto-yliopiston tutkijat kertoivat kehittämästään pinnoitteesta Nature-lehdessä. Nyt pinnoitteesta aletaan kehittää lukuisia kaupallisia sovelluksia muun muassa rakennus- ja elektroniikkateollisuuden kanssa.