Uutiset

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa

S-ryhmä jatkaa projektin pohjalta autopesumarkkinoidensa analysoimista.
ABC-autopesu, opiskelijaprojekti S-ryhmälle
ABC!-autopesuasema

Koska autopesut ovat vielä tuntematon markkina monille, heräsi S-ryhmässä kiinnostus saada lisää tietoa siitä. S-ryhmällä on oma autopesubrändinsä nimeltään ABC Carwash. Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Johannes Korhonen laskentatoimen aineesta ja Dima Syrotkin johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan aineesta ottivat haasteen vastaan ja tutkivat alan markkinoita.

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa ja tuottivat asiakkaalle laajan markkina-analyysin. Työ tehtiin räätälöitynä yritysprojektina, mikä tarkoitti, että opiskelijat ratkoivat S-ryhmälle todellista ja ajankohtaista haastetta kolmen kuukauden ajan.

”Työ edellytti suuren tietomäärän läpikäymistä, sillä keräsimme projektissa tietoja monista eri lähteistä. Yksi suurimmista haasteista oli, että verkossa on erittäin vähän tietoa autopesumarkkinoista. Kukaan ei tunnu tuntevan markkinaa kovin hyvin, joten meidän tuli kerätä tietomme eri puroista”, opiskelijat kertovat.

Miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta?

Projektin akateemisen ohjaajan, KTT Mikko Hännisen mukaan, projekti taklasi tärkeän asian, johon monet myyjät törmäävät tänä päivänä: miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta, kuten autopesu, silloin, kun pääliiketoiminnan kasvu eli huoltoasemien määrän kasvaminen ei ole todennäköistä lähitulevaisuudessa.

”Dima ja Johannes keskittyivät ABC:n autopesuliiketoimintaan ja tekivät valtavasti töitä saadakseen hyvän ymmärryksen autopesuista Suomessa ja suuntauksista, jotka muokkaavat alaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Työn ohjaajana olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden työhön ja uskon, että he pystyivät luomaan todellista arvoa asiakkaalle.”

Asiakkaan puolelta opiskelijat saivat työskennellä kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Vikstenin ja ABC-ketjun kenttäpäällikön Jari Hankosen kanssa. Myös he olivat erittäin tyytyväisiä projektiin ja kokivat olleensa erittäin hyvin informoituja projektin etenemisestä.

”Tärkein saavutus projektissa oli Suomen autopesuliiketoiminnan analysointi. Tämä on tärkeää, koska mitään virallista tai yhteistä organisaatiota, joka keräisi tietoa alan liiketoiminnasta Suomessa kokonaisuutena, ei ole olemassa. Se, että saa hyvän ymmärryksen ja ns. ison kuvan autopesusta, vaatii paljon työtä.”

”Jatkamme opiskelijaprojektin tulosten pohjalta autopesumarkkinoiden ja samalla oman autopesuverkostomme analysointia ja arvioimme toimintamme seuraavat askeleet. Suuret kiitokset koko Aallon projektiryhmälle sujuvasta yhteistyöstä ja muutenkin erinomaisesta ja hyvin aikataulussa loppuun viedystä projektista.”

ABC!-autopesuprojektin tiimi
Tommi Vihervaara (projektiasiantuntija, Aalto, vas.), opiskelijat Johannes Korhonen ja Dmytro (Dima) Syrotkin, Tiina Vehmala-Viksten (S-ryhmä), Mikko Hänninen (Aalto) ja Jari Hankonen (S-ryhmä).
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Paper packaging prototypes - miura ori technique. Photo: Valeria Azovskay
Yhteistyö Julkaistu:

Monialainen origameihin perustuva tutkimushanke etsii ratkaisuja teollisuuden tarpeisiin

Aallossa on alkamassa matematiikan, insinööritieteiden ja taiteiden aloja kattava yhteishanke, jossa tutkitaan ja kehitetään taittelutekniikkaa teollisuuden tarpeisiin. Hankkeeseen osallistuvat Aallon lisäksi hanketta ohjaava VTT sekä useita yrityksiä metsäteollisuudesta konesuunnitteluun ja kosmetiikkabrändeihin, muun muassa Stora Enso, Metsä Group, Lumene, Mirka, Elomatic, Orfer, Anpap ja Soften. Business Finland myönsi rahoituksen Co-Innovation -yhteishankkeelle.
Yksityiskohta kryostaatista. Kuva: Mikko Raskinen.
Yhteistyö Julkaistu:

Mittava kvanttiteknologian kehityshanke tuo yhteen suomalaisen teollisuuden ja tutkimuksen

Merkittävä uusi tutkimushanke käynnistyi vauhdittamaan suomalaisen kvanttiteknologian edistymistä. VTT:n koordinoima QuTI-hanke kehittää uusia komponentteja, tuotantoratkaisuja ja algoritmeja kvanttiteknologian tarpeisiin. Business Finlandin osittain rahoittamassa QuTI-konsortiossa on mukana yhteensä 12 partneria. Kolmevuotisen hankkeen kokonaisbudjetti on noin 10 miljoonaa euroa.
Graz University of Technology and Wroclaw University of Science and Technology join the Unite! alliance. In the image photos of the university buildings.
Yhteistyö Julkaistu:

Grazin teknillinen yliopisto ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto liittyvät Unite-yliopistoverkostoon

Laajentuessaan seitsemästä jäsenestä yhdeksään Unite! lisää vaikutustaan eurooppalaisella korkeakoulukentällä.
Aalto Startup Center
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukana Helsingin kaupungin uudessa Kampusinkubaattorit-ohjelmassa

Uuden Kampusinkubaattorit-ohjelman kautta syntyvien palveluiden myötä tavoitteena on synnyttää 100 uutta yritystä vuodessa.