Opiskelijat sparrasivat S-ryhmää työnantajamielikuvan kehittämisessä

S-ryhmä pyrkii lisäämään kokkiopiskelijoiden kiinnostusta yrityksen tarjoamia työmahdollisuuksia kohtaan.
Ruoka-annos, joka kuvittaa juttua opiskelijaprojektista, joka tehtiin S-Ryhmälle.
Kuva: S-ryhmän kuvapankki, Mikko Mäntyniemi

Kasvava pula kokeista on haaste myös S-ryhmälle, joka on merkittävä ravintola-alan työllistäjä. Työnantajamielikuva vaikuttaa paljon työntekijöiden houkuttelemiseen ja sitouttamiseen, joten se tulisi ottaa huomioon yrityksen strategisessa suunnittelussa.

Tässä projektissa opiskelijat selvittivät kokkiopiskelijoiden työelämäodotuksia ja S-ryhmän työantajamielikuvaa kokkiopiskelijoiden keskuudessa ja tarjosivat projektin lopputulemana suosituksia sen edelleen kehittämiseksi. Projektin toteuttivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun henkilöstöjohtamisen maisteriopiskelija Anette Hämäläinen ja taloustieteen kandidaattiopiskelija Markus Nieminen.

S-ryhmässä jatketaan työnantajamielikuvan kehitystyötä opiskelijoiden suositusten pohjalta

Opiskelijat kertovat projektin olleen erittäin intensiivinen, sillä toteutusaikaa oli vain pari kuukautta ja kerätyn aineiston tuli olla mahdollisimman laaja.

”Projekti kehitti erityisesti ymmärrystä työantajamielikuvan tärkeydestä, kvantitatiivisen tutkimuksen toteuttamisesta ja analysoimisesta sekä siitä, miten fokusryhmähaastattelut tukevat monipuolisen ja kattavan aineiston keräämistä. Oli tietysti myös erittäin mielenkiintoista päästä seuraamaan työantajamielikuvan kehitystyötä S-ryhmässä”, opiskelijat kertovat.

”Anette ja Markus olivat alusta asti hyvin valmistautuneita. He hyppäsivät mukaan projektiin innolla, mutta myös vaaditulla vakavuudella. Projekti eteni sovitussa aikataulussa ja sen lopputulema oli jopa parempi kuin mitä osasimme toivoa”, kuvailee SOK:n HR-asiantuntija Ira Kuivalainen.

S-ryhmän HRD-johtaja Pekka Ruuth vahvistaa kollegansa näkemykset todeten, että projektissa onnistuttiin yli odotusten sekä laadullisesti että laajuudeltaan.

”Tämä oli parhaiten toteutettu opiskelijatyö, jonka olen urallani nähnyt. Tulemme ehdottomasti hyödyntämään tuloksia sekä työantajamielikuvan kehittämistyössä että oppilaitosyhteistyön osalta. Räätälöity opiskelijaprojekti täydensi loistavasti myös sisäisesti toteuttamaamme tutkimusta ja sen löydöksiä.”

Tavoitteena merkittävät pitkän aikavälin positiiviset vaikutukset

Projekti koostui kokkiopiskelijoille toteutetuista fokusryhmähaastatteluista ja sähköisestä kyselytutkimuksesta. Lisäksi opiskelijat haastattelivat muutamia S-ryhmän asiantuntijoita, mikä auttoi kartoittamaan haastatteluiden ja kyselylomakkeen kannalta relevantteja seikkoja. Kun haasteet ja tärkeimmät kehityskohteet olivat selvillä, Anette ja Markus toteuttivat fokusryhmähaastattelut Helsingissä, Kuopiossa ja Porissa. Näistä saadut löydökset toimivat pohjana kyselytutkimuksen rakentamiselle, jota levitettiin maanlaajuisesti eri oppilaitoksiin.

”Tulosten tilastollisen analyysin ja fokusryhmien pohjalta pystyimme tarjoamaan S-ryhmälle konkreettiset suositukset työantajamielikuvan kehittämiseksi. Uskomme, että suosituksillamme on merkittävät pitkän aikavälin positiiviset vaikutukset eli että kokkien kiinnostus S-ryhmän tarjoamia työmahdollisuuksia kohtaan kasvaa”.

”Aktiivinen asenne, yhteistyö ja pitkäjänteisyys veivät tämän projektin onnistuneesti maaliin. Räätälöity opiskelijaprojekti on erinomainen tilaisuus opiskelijoille soveltaa omaa osaamista, haastaa ja oppia uutta lyhyessä ajassa”, sanoo projektin akateemisena ohjaajana toiminut tutkija Iiro Vaniala markkinoinnin laitokselta.

Opiskelijat ja S-ryhmäläiset
SOK:n HR-asiantuntija Ira Kuivalainen, opiskelijat Markus Nieminen ja Anette Hämäläinen sekä S-ryhmän HRD-johtaja Pekka Ruuth

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.