Opiskelijat kokeilivat luovia menetelmiä urasuunnan ja identiteetin kirkastamiseen

Uusi uramuotoilukoulutus auttaa opiskelijoita muotoilemaan merkityksellisiä urapolkuja epävarmuuden keskellä.
A picture from the workshop

Oikean urasuunnan valitseminen voi tuntua vaikealta monimutkaisessa ja muuttuvassa työelämässä. Career Design Labin koulutus Design a Meaningful Career auttaa opiskelijoita selkeyttämään suuntaansa epävarmuudesta huolimatta. Alkuvuodesta toteutettuun englanninkieliseen pilottiohjelmaan osallistui 20 opiskelijaa Aallon eri kouluista ja tutkintotasoilta.

Muotoiluajattelusta visuaalisiin uranarratiiveihin

Design a Meaningful Career -koulutukseen sisältyi samannimisen verkkokurssin (2 op) sisällöt soveltuvin osin sekä viisi kahden tunnin työpajaa:

1. Think like a designer
  2. Clarify your identity
  3. Find your superpower
  4. Prototype your future
  5. Wrap-up: Create your narrative

Perinteisestä urasuunnittelusta poiketen uramuotoilussa painotetaan joustavuutta ja luovuutta oman urapolun rakentamisessa.

Koen epävarmuuden nyt ennemminkin mahdollisuutena kokeilla useita arvoihini sopivia urapolkuja.

Koulutukseen osallistuja

Työpajoissa osallistujat pohtivat identiteettiään, luonnostelivat vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja ideoivat vaihtoehtoja testaavia uraprototyyppejä. Harjoitukset ja työkalut ruokkivat luovaa ja intuitiivista ajattelua ja kehittivät kokeilevaa asennetta omaan työuraan.

“Ymmärsin, ettei ole olemassa yhtä ainoaa oikea polkua. On tärkeä olla aktiivinen ja kokeilla erilaisia suuntia, jotta voi tietää mikä sopii itselle ja mikä ei. Eikä odottaa täydellisen ratkaisun vain ilmestyvän jostain.”

a student's visual narrative example

Viimeisessä työpajassa opiskelijat kokosivat ideoitaan ja oivalluksiaan yhteen ja loivat niiden pohjalta visuaaliset uranarratiivit.

“Oma valaistumisen hetkeni oli se, kun kirkastin ensimmäistä kertaa elämässäni omat arvoni. Tajusin, ettei minun tarvitsekaan olla niin kuin muut ohjelmassani, yksi pojista.”

“Löysin supervoimani!“

Opiskelijat olivat erittäin tyytyväisiä koulutukseen. He kokivat selkeyttäneensä omaa suuntaansa ja pystyvänsä paremmin elämään epävarmuuden kanssa.

"En enää pelkää tai stressaa tulevaisuutta.”

Osallistujat oppivat myös kyseenalaistamaan uraihanteita ja tunnistamaan vaihtoehtoisia uranarratiiveja. Monelle omien vahvuuksien ymmärtäminen auttoi löytämään kokonaan uuden näkökulman itselle merkityksellisen urapolun luomiseen.

“En uskonut sen olevan mahdollista mutta minä todella löysin supervoimani. Etsittyäni niitä 30 vuotta! Tämä on muuttanut koko näkökulmani työuraani ja olen soveltanut sitä työhakemuksissanikin.”

Career Design Lab x Effective Altruism

Pilottiohjelma syntyi Aalto Career Design Labin (CDL) ja Aalto Effective Altruismin (EA) yhteistyönä. Aalto EA on opiskelijajärjestö, joka auttaa jäseniään tekemään maailmasta paremman paikan ratkomalla tärkeitä ongelmia tutkitusti tehokkailla tavoilla.

"Käynnistimme tämän yhteistyön lisätäksemme Aallon opiskelijoiden tietoisuutta siitä, kuinka he voivat muuttaa maailmaa omilla uravalinnoillaan”, kertoo Aayush Kucheria, tekoälyn maisteriopiskelija ja yksi Aalto EA:n perustajista. "Lisäksi halusimme paremmin ymmärtää, kuinka luova uramuotoilu voisi täydentää EA:n analyyttisempää lähestymistapaa. Koulutus toimi loistavasti!"

"Itselleni hyödyllisintä koulutuksessa oli omien vahvuuksien ja arvojen kiteyttäminen", lisää Santeri Koivula, matematiikan ja systeemitieteiden kandiopiskelija ja Aalto EA:n perustajajäsen. "Olen edelleen epävarma urapolustani mutta vahvuuksien tunnistaminen tekee oikeiden valintojen tekemisestä helpompaa. Uramuotoilu on virkistävä vaihtoehto perinteiselle urasuunnittelulle ja olenkin innoissani yhteistyön kehittämisestä jatkossa."

Pilottiohjelman yhteissuunnittelu Aalto EA:n kanssa tarjosi myös Career Design Labille mahdollisuuden räätälöidä koulutusta vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. “Oli inspiroivaa työskennellä yhdessä hyvän tekemiseen panostavien EA-aktiivien kanssa ja hyödyntää heidän arvokkaita näkemyksiään suunnittelussa” sanoo Kirsi LaPointe, Career Design Labin erityisasiantuntija ja koulutuksen vetäjä. “Toivomme saavamme tämän koulutuksen osaksi pysyvää tarjontaamme.”

For more information

Kirsi LaPointe

Susanna Saarinen

Aila Saloranta

Career Design Lab
a laughing woman in an art workshop

Design a Meaningful Career (ulkoinen linkki)

Tällä avoimella verkkokurssilla opit kuinka voit luovasti muotoilla merkityksellistä urapolkua radikaalisti muuttuvassa työelämässä.

Aalto Effective Altruism (ulkoinen linkki)

Join Aalto Effective Altruism in our mission to help people make a difference.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.