Uutiset

Opiskelijat kehittivät Sokos- ja Emotion -ketjujen sisäistä viestintää

Projektin tuloksena syntyi toimenpidesuunnitelma sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Projektiryhmään kuuluivat Iina Taskinen, Liisa Yli-Ojanperä ja Sini Olkanen.

Aalto-yliopiston opiskelijat Sini Olkanen, Iina Taskinen ja Liisa Yli-Ojanperä selvittivät yritysprojektissa S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sisäisen viestinnän tilaa myymälöiden näkökulmasta ja toteuttivat konkreettisen toimenpidesuunnitelman sisäisen viestinnän kehittämiseksi.

S-ryhmän tavoitteena projektille oli löytää keinoja, joilla viestintä saataisiin paremmin palvelemaan myymälöiden tarpeita. Kuten monessa muussakin suuressa organisaatiossa, Sokos ja Emotion -ketjuohjauksessa koettiin, että tieto on liiaksi jaoteltu tiedon tuottajien organisaatiorakenteen mukaisesti, kun myymälät ja myymälähenkilökunnan tarpeet pitäisi olla keskiössä. Siksi koettiin, että viestintä ei tavoita vastaanottajia optimaalisella tavalla.

Projektiryhmä kartoitti myymälöiden näkemyksiä ja tarpeita sisäiselle viestinnälle myymälähaastatteluiden ja kyselytutkimuksen avulla. Kun myymälöiden haasteet ja viestinnän tärkeimmät kehityskohteet olivat selvillä, järjestettiin vielä ketjuohjauksessa työpaja, jossa keskityttiin pohtimaan kehitysehdotusten toteuttamista käytännössä. Lopulta syntyi viiden kohdan toimenpidesuunnitelma, jonka avulla sisäinen viestintä saadaan entistä tehokkaammin tukemaan myymälöiden hektistä arkea.

Sekä S-ryhmä että opiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä lopputulokseen

Projektissa onnistuttiin löytämään sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehityskohteita – heti toteutettavissa olevia parannuksia sekä suurempia uudistuksia.

"Oli virkistävää päästä toteuttamaan näin käytännönläheistä projektia, jossa opiskelujen aikana karttunutta osaamista pääsi todella hyödyntämään. Oli myös mielenkiintoista tutustua vähittäiskaupan toiminnan haasteisiin tarkemmin – meillä kun on kaikilla kokemusta myös kassa- ja asiakaspalvelutyöstä", opiskelijat kertoivat.

"Sini, Iina ja Liisa toteuttivat meille räätälöidyn yritysprojektin, jonka tuloksia voimme hyödyntää suoraan ketjun viestinnän kehittämisessä. Opiskelijoiden avoin ja innostunut asenne sekä sitoutunut työskentelytapa mahdollistivat projektin etenemisen sovitussa aikataulussa ja tavoitteita palvelevan lopputuloksen. Oli hienoa työskennellä yhdessä vahvojen viestinnän osaajien kanssa. Yritysprojektin kautta organisaatioon saatiin luontevasti uutta näkökulmaa omien vahvuuksiemme tueksi", kertoi kehityspäällikkö Anne Silvennoinen Sokos ja Emotion -ketjuohjauksesta.

"Yritysprojektissa opiskelijoilla on erinomainen tilaisuus käyttää oppimaansa todellisen ongelman ratkomiseen. Onnistuneen tästä projektista teki sekä yrityksen että opiskelijoiden aktiivisuus ja hyvä yhteistyö. Tällaisten taitojen oppiminen on tärkeää ja niitä on mielekästä myös opettaa", sanoi projektin akateeminen ohjaaja Mia Leppälä.

Lue lisää räätälöidyistä yritysprojekteista

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.