Uutiset

Opiskelijat kehittivät Sokos- ja Emotion -ketjujen sisäistä viestintää

Projektin tuloksena syntyi toimenpidesuunnitelma sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Projektiryhmään kuuluivat Iina Taskinen, Liisa Yli-Ojanperä ja Sini Olkanen.

Aalto-yliopiston opiskelijat Sini Olkanen, Iina Taskinen ja Liisa Yli-Ojanperä selvittivät yritysprojektissa S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sisäisen viestinnän tilaa myymälöiden näkökulmasta ja toteuttivat konkreettisen toimenpidesuunnitelman sisäisen viestinnän kehittämiseksi.

S-ryhmän tavoitteena projektille oli löytää keinoja, joilla viestintä saataisiin paremmin palvelemaan myymälöiden tarpeita. Kuten monessa muussakin suuressa organisaatiossa, Sokos ja Emotion -ketjuohjauksessa koettiin, että tieto on liiaksi jaoteltu tiedon tuottajien organisaatiorakenteen mukaisesti, kun myymälät ja myymälähenkilökunnan tarpeet pitäisi olla keskiössä. Siksi koettiin, että viestintä ei tavoita vastaanottajia optimaalisella tavalla.

Projektiryhmä kartoitti myymälöiden näkemyksiä ja tarpeita sisäiselle viestinnälle myymälähaastatteluiden ja kyselytutkimuksen avulla. Kun myymälöiden haasteet ja viestinnän tärkeimmät kehityskohteet olivat selvillä, järjestettiin vielä ketjuohjauksessa työpaja, jossa keskityttiin pohtimaan kehitysehdotusten toteuttamista käytännössä. Lopulta syntyi viiden kohdan toimenpidesuunnitelma, jonka avulla sisäinen viestintä saadaan entistä tehokkaammin tukemaan myymälöiden hektistä arkea.

Sekä S-ryhmä että opiskelijat ovat erittäin tyytyväisiä lopputulokseen

Projektissa onnistuttiin löytämään sekä lyhyen että pitkän aikavälin kehityskohteita – heti toteutettavissa olevia parannuksia sekä suurempia uudistuksia.

"Oli virkistävää päästä toteuttamaan näin käytännönläheistä projektia, jossa opiskelujen aikana karttunutta osaamista pääsi todella hyödyntämään. Oli myös mielenkiintoista tutustua vähittäiskaupan toiminnan haasteisiin tarkemmin – meillä kun on kaikilla kokemusta myös kassa- ja asiakaspalvelutyöstä", opiskelijat kertoivat.

"Sini, Iina ja Liisa toteuttivat meille räätälöidyn yritysprojektin, jonka tuloksia voimme hyödyntää suoraan ketjun viestinnän kehittämisessä. Opiskelijoiden avoin ja innostunut asenne sekä sitoutunut työskentelytapa mahdollistivat projektin etenemisen sovitussa aikataulussa ja tavoitteita palvelevan lopputuloksen. Oli hienoa työskennellä yhdessä vahvojen viestinnän osaajien kanssa. Yritysprojektin kautta organisaatioon saatiin luontevasti uutta näkökulmaa omien vahvuuksiemme tueksi", kertoi kehityspäällikkö Anne Silvennoinen Sokos ja Emotion -ketjuohjauksesta.

"Yritysprojektissa opiskelijoilla on erinomainen tilaisuus käyttää oppimaansa todellisen ongelman ratkomiseen. Onnistuneen tästä projektista teki sekä yrityksen että opiskelijoiden aktiivisuus ja hyvä yhteistyö. Tällaisten taitojen oppiminen on tärkeää ja niitä on mielekästä myös opettaa", sanoi projektin akateeminen ohjaaja Mia Leppälä.

Lue lisää räätälöidyistä yritysprojekteista

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Students walking down a nature path.
Opinnot Julkaistu:

Insinööritieteiden kandihakukohteet uudistuvat

Uudistuneet hakukohteet valmistavat opiskelijoita entistä paremmin maisteriohjelmiin. Uudistus astuu voimaan 2022 syksyllä.
Students with bikes on Aalto University campus
Yliopisto Julkaistu:

Yksi euro jokaiselle opiskelijalle—Miten Aalto-yliopiston tulisi käyttää se? Jaa ideasi 30.5.2021 mennessä

Tänä vuonna Aalto-yliopisto kokeilee jotain uutta: Kutsumme opiskelijat päättämään, miten käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista.
Green plant in a pot in a hallway outside Mellin hall
Yliopisto Julkaistu:

TEE 2020 -arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

Vuonna 2020 toteutetun opetuksen ja oppisen arvioinnin (TEE 2020) tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia yliopiston 10 ensimmäisen toimintavuoden aikana.
Aalto Flags
Palkitut Julkaistu:

Ilkka Kontulan säätiön apurahat on myönnetty

Henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.