Ylioppilaskunta hakee Junctionista lennokkaita ideoita informaatiokanavaksi

Euroopan suurin hackathon-tapahtuma Junction kokoaa yli 1500 osallistujaa Aalto-yliopiston kampukselle marraskuussa.
Opiskelijat AYY housing Kuva: Pekko Korvuo / AYY
Kuva: Pekko Korvuo / AYY

Väre-rakennuksessa ja Kauppakorkeakoulun rakennuksessa 15.-17.11.2019  järjestettävä Junction-tapahtuma tuo yli 1500 osallistujaa eri puolilta maailmaa. He muodostavat joukkueita ja ratkovat yritysten ja organisaatioiden esittämiä haasteita. Tehtäville on aikaa yhteensä 48 tuntia. Organisaatiot tarjoavat tehtävissä tarvittavan datan ja teknologiat.

Tänä vuonna Aalto-yliopisto tuo Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) haasteen Euroopan suurimpaan hackathon-tapahtumaan. AYY edustaa noin 14 000 Aalto-yliopiston taiteen, suunnittelun, talouden ja tekniikan opiskelijaa. AYY valvoo jäsentensä etuja, tarjoaa heille opiskelija-asuntoja ja palveluita, ja järjestää tapahtumia opiskelijoilta opiskelijoille.

Ylioppilaskunta omistaa noin 2600 asuntoa, joissa asuu noin 3500 opiskelijaa. Näiden asuinrakennusten rappuihin on suunniteltu infonäyttöjä, joille halutaan nyt löytää opiskelijoiden näköisiä ratkaisuja niiden toteuttamiseksi.

Junction 2018 Kuva: Mikko Raskinen
Vuoden 2018 Junction-tapahtuma järjestettiin Dipolissa. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

”Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan Junction-haasteen idea linkittyy vahvasti AYY:n tavoitteeseen digitalisoida ylioppilaskunnan asumis- ja tilapalveluita. Emme halunneet haastekuvauksella juurikaan rajoittaa osallistujien luovuutta, joten mitä lennokkaampia ideoita ja konsepteja saamme nähdä, sen parempi! On aivan mahtavaa että myös AYY saa olla mukana vuoden 2019 Junction-hackathonissa, eikä tämä olisi mahdollista ilman Aalto-yliopistoa,” sanoo AYY:n hallituksen jäsen Taneli Myllykangas.

AYY toivoo näkevänsä erilaisia konsepteja siitä, mitä kaikkea opiskelijoille relevanttia dataa ja toiminnallisuutta näillä infonäytöillä voisi näyttää ja toteuttaa. Näihin voivat lukeutua muun muassa asuinrakennuksen kiinteistödata, asuntojen verkkodata, AYY:n viestintä ja mainonta, automaattisesti päivittyvät asukaslistat sekä mitä tahansa viihteellisempiä toiminnallisuuksia, jotka voisivat myös toteutua eri rappujen välillä. Parhaimmillaan ratkaisut tähän haasteeseen voisivat myös lisätä yhteisöllisyyttä opiskelijoiden keskuudessa.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
Junction-tapahtuma

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.