Opiskelijalähettiläät junailivat vaihto-opiskelua Euroopan kartalle

Game of Trains –matkan ideana oli tehdä opintoja tutuksi puolin ja toisin Euroopan yliopistoissa.
Game of Trains –matkan ideana oli tehdä vaihto-opiskelua tutuksi puolin ja toisin Euroopan yliopistoissa. Kuva: Game of Trains -opiskelijat

Neljä Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaa toimi tekniikan alan lähettiläinä, ja matkasi kuusi päivää junalla Euroopassa. Reissu toteutettiin 14.−18.9.2015.

Matkaan lähti kaksi paria. Toisen parin alueena oli Skandinavia ja toisen Keski-Eurooppa. Keski-Eurooppa -tiimissä matkustivat Timo Vehviläinen ja Joonas Tietäväinen. Skandinaviaan suuntasivat Jani Oja ja Oleg Stikhin. Idea tähän tempaukseen saatiin Oppimispalveluissa, kun Ranskasta tehtiin vastaavanlainen vierailu keväällä Sähkötekniikan korkeakouluun.

Game of Trains − näkyvyyttä parhaimmalla tavalla

Skandinavian reitti kulki seuraavien yliopistojen kautta: Kööpenhamina, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) – Lund University – Göteborg, Chalmers – Tukholma, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) . Keski-Euroopan tiimi vieraili seuraavissa yliopistoissa: Hampuri, Technische Universität Hamburg-Harburg – Bochum, Ruhr Universität – Belgia, KU Leuven – Hollanti, TU Eindhoven – Hollanti, TU Delft.

Vierailuiden aikana molemmat tiimit tapasivat ihmisiä kansainvälisistä palveluista ja opiskelijoita, ja kertoivat heille, minkälaista opiskelu Aallossa on. Tiimeillä oli matkassaan jaettavaksi mm. esite, josta löytyivät kaikki Aallon tekniikan alojen englanninkieliset kurssit.

Useammassa paikassa heräsi ajatus, että täällähän olisi kiva opiskella.

− Esite otettiin innokkaasti vastaan. Monet eivät itse asiassa olleet tienneet, että Aallossa on näin laajat mahdollisuudet opiskella tekniikan alaa englanniksi, kertoi Jani Oja.

Tiiviistä vierailutahdista huolimatta, visiiteistä saatiin paljon irti. Myös kohdeyliopistoilta positiivista palautetta.

− Erityisesti Leuvenin yliopisto, ja TU Delft ovat kiitelleet vierailuja antoisiksi ja hyväksi tavaksi vaihtaa tietoa. Etenkin TU Delftissä oltiin todella innoissaan kampanjastamme ja he ovat mahdollisesti toteuttamassa vastavaanlaista opiskelijalähettiläskonseptia, iloitsi opintokoordinaattori Helena Hietanen Sähkötekniikan korkeakoulun Oppimispalveluista.

Vaihto-opiskelu avartaa

Matkan anti oli siis positiivista puolin ja toisin.

− Oli mielenkiintoista nähdä, miten muut yliopistot toimivat. Näin kiinnostuu itsekin hakemaan ja innostamaan muita vaihtoon, summasi matkan antia Timo Vehviläinen.

Skandinavia-tiimin Jani Oja ja Oleg Stikhin Oskari Lahden kanssa. Oskari Lahti edusti Aalto-yliopiston Sähköinsinöörikiltaa KTH:n N0llegasque-sitseillä.

Myös yllätyksiä sattui reitin varrelle. Keski-Euroopan tiimin saapui Hampuriin yhden maissa vain havaitakseen, että sen päivän osalta opintotoimistot olivatkin jo sulkeneet ovensa. KTH:lla taas Skandinavia-tiimi löysi itsensä sitseiltä, joten työpäivä opiskelijalähettiläänä venyi iltaan saakka mm. uusien sitsilaulujen opettelun merkeissä.

Matkapäiväkirjaa pystyi seuraamaan reaaliajassa Facebookissa, jossa molemmat tiimit raportoivat aktiivisesti vierailuistaan. Paras anti tiivistyi siellä seuraavasti:

− Kaiken kaikkiaan matka on ollut avartava. On helppoa ajatella, että Otaniemi on se paras vaihtoehto, kun viettää siellä päivittäin opiskelijaelämää. Lähtemällä pois Otaniemestä, näkee, että on olemassa muitakin mahdollisuuksia. Vaihto-opiskelu tarjoaa todellakin parhaita paloja opiskelusta, kun pystyy tutustumaan elämään toisessa kulttuurissa ja maassa. Saimme vain pienet maistiaiset jokaisesta maasta vierailuidemme aikana, mutta useammassa paikassa heräsi ajatus, että täällähän olisi kiva opiskella.

Kuvat: Game of Trains -opiskelijoiden
Teksti: Annika Artimo

Game of Trains Facebookissa (facebook.com)

Tutustu vaihto-opiskelumahdollisuuksiin (into.aalto.fi)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.