OP Ryhmän Tutkimussäätiöltä 1,2 miljoonaa euroa kolmen suomalaisyliopiston tutkimushankkeelle

Laadukasta tutkimusta ei synny ilman kallista tutkimusdataa ja ihmisiä, toteaa rahoitusalan ja rahoitusinstituutioiden tutkimushanketta Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtava professori Elias Rantapuska.
Elias Rantapuska, photo by Evelin Kask
Tieteellinen tutkimus on pitkäjänteistä toimintaa ja on aivan fantastista, että OP Ryhmän Tutkimussäätiö on lähtenyt rahoittamaan isoa ja pitkäjänteistä hanketta, sanoo professsori Elias Rantapuska. Kuva: Aalto-yliopisto / Evelin Kask

Rahoituksen professori Elias Rantapuskan tutkimusryhmä on mukana OP Ryhmän Tutkimussäätiön 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi lanseeratussa rahoitusalaa ja rahoitusinstituutioita tutkivassa hankkeessa, joka kokoaa yhteen tutkijoita kolmesta suomalaisesta yliopistosta.

Ansioituneeseen tutkimusryhmään kuuluvat Elias Rantapuskan ryhmän lisäksi professori Kari Heimosen ryhmä Jyväskylän yliopistossa ja professori Sami Vähämaan ryhmä Vaasan yliopistossa, ja se saa OP Ryhmän Tutkimussäätiöltä vuosittain 400 000 euron suuruisen apurahan, yhteensä 1,2 miljoonaa euroa, vuosina 2023–2025.

Monivuotinen tutkimushanke edistää rahoitusalan akateemista tutkimusta ja jatkokoulutusta Suomessa, eikä professori Elias Rantapuska peittele innostustaan.

”Olen erittäin innostunut, motivoitunut ja kiitollinen. Tieteellinen tutkimus on pitkäjänteistä toimintaa ja on aivan fantastista, että OP Ryhmän Tutkimussäätiö on lähtenyt rahoittamaan isoa ja pitkäjänteistä hanketta, jossa vahvistetaan merkittävästi rahoitusinstituutioita käsittelevää tutkimusta.”

Laadukas tutkimus tarvitsee tutkimusdataa ja ihmisiä

Tavoitteena on muodostaa Suomeen elinvoimainen ja akateemisesti vahva tutkimusryhmä, joka tutkii rahoitusinstituutioita ja niiden muuttuvaa toimintaympäristöä eri näkökulmista. OP Ryhmän Tutkimussäätiö on sitoutunut tukemaan rahoitusinstituutioiden tutkimusta ja alan tutkijoita pitkäjänteisesti myös nyt myönnetyn apurahan jälkeen.

Vuoden 2023 alussa käynnistyvä hanke on uudenlainen merkittävä avaus sekä OP Ryhmän Tutkimussäätiölle, että tutkimusryhmän muodostaville yliopistoille.

"Hanke mahdollistaa sen, että useampi tutkimusryhmä useassa yliopistossa voi nyt keskittyä tutkimuksen tekemiseen rahan hankkimisen sijaan. Laadukasta tutkimusta ei synny ilman tutkimusdataa ja ihmisiä, mutta esimerkiksi tutkimusdatan hankkiminen ja nuorempien tutkijoiden palkkaaminen on kallista. Tämä on alku rahoitusinstituutioiden kansalliselle tutkijakonsortiolle, joka mahdollistaa vahvan pankkeja ja muita rahoitusinstituutioita käsittelevän tutkimusklusterin syntymän ja kasvun Suomessa”, Aalto-yliopiston professori Elias Rantapuska iloitsee.

Myös Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki pitää hanketta merkittävänä.

”Kiitän lämpimästi OP Ryhmän Tutkimussäätiötä tästä merkittävästä tutkimusrahoituksesta, joka mahdollistaa rahoitusinstituutioihin liittyvän tutkimuksen laajentamista Suomessa ja tukee samalla vahvasti kolmen tutkimusryhmässä mukana olevan yliopiston tutkijoiden yhteistyötä.”

Hankkeen myötä käynnistyvä yhteistyö synnyttää uutta tutkimustietoa ja lisää rahoitusalan akateemista koulutusta Suomessa.

"Toivon hankkeen lisäävän yliopistojen ja pankkien välistä yhteistyötä. Uskon, että hankkeessa tehtävä työ vahvistaa tohtorikoulutusta tällä erittäin tärkeällä tutkimusalueella”, OP Ryhmän Tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikola toteaa.

Lue OP Ryhmän tiedote tästä

Lisätiedot:

Elias Rantapuska

Professori (Associate professor)

Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.