Uutiset

Onnistumisen ja uuden oppimisen iloa: Aalto-yliopisto Juniorin Robotiikkatuokiot innostavat robotiikkaan ja ohjelmointiin

Aalto-yliopisto Juniorin kouluihin jalkautuvat Robotiikkatuokiot ovat ilahduttaneet ja innostaneet Uudenmaan oppilaita jo yli 50 luokkahuoneessa. Weisell-säätiön rahoittaman hankkeen tavoitteena on innostaa lapsia robotiikan, ohjelmoinnin ja automaation pariin ikäryhmälle sopivalla tavalla. Hankkeen keskeisimpänä kohderyhmänä ovat peruskoulun
3–9.-luokkalaiset. Hanke käynnistyi syyslukukauden alussa ja kestää ensi vuoden heinäkuuhun asti.

Oppilaat olivat aivan innoissaan roboteista. Onnistumisen iloa! Uuden oppimisen iloa!

Robotiikkatuokioon luokkansa kanssa osallistunut opettaja.

Robotiikkatuokioita ohjaavien Aalto-yliopiston opiskelijoiden tärkeimpiä työkaluja ovat hankkeen toteuttamiseksi hankitut LEGO SPIKE –robotit, jotka kulkevat ohjaajien mukana koulusta ja luokasta toiseen. 

Oppilaat harjoittelevat ohjelmoinnin perustaitoja suorittamalla robottiajokortin ja ideoivat luovia ratkaisuja robottihaasteisiin. Kekseliäisyyttä tarvitaan erityisesti tehtävissä, joissa oppilaat lisäävät robottiin erilaisia sensoreita ja ohjelmoivat robotin toimimaan näin yhä itseohjautuvammin.  

Kaksi ohjaajaa robottilaatikot kädessään ja ulkotakit päällään.
Kuva: Aalto-yliopisto Junior / Tiia Sertti

Robotiikkatuokiot ovat saaneet kiitosta sekä oppilailta että opettajilta. Vierailun päätteeksi moni oppilas toivoo, että vastaavaa innostavaa tekemistä olisi koulussa jatkossakin. Käytännönläheisten tuokioiden kautta myös opettajat ovat saaneet esimerkin robotiikan ja ohjelmoinnin opetuksesta. Opettajat ovat kertoneet rohkaistuneensa ottamaan kouluista jo löytyvät robotit aktiivisemmin käyttöön omassa opetuksessaan.  

Hauskana yksityiskohtana Robotiikkatuokioita koordinoiva Saija Huoponen nostaa robottien nimet. “Jokainen robotti on nimetty jonkun automaation tai teknologian alan suomalaisen henkilön mukaan, ja oppilaat usein esittelevätkin ylpeinä, mitä kaikkea he ovat Pauliina- tai Ville-robotille ohjelmoimalla opettaneet. Monesti tuokioiden päätteeksi oppilaat myös hyvästelevät robottinsa nimeltä ja kehottavat ohjaajia pitämään niistä hyvää huolta. Uskon, että nämä pienet asiat myös tekevät robotiikasta helposti lähestyttävän asian lapsille ja nuorille." 

LEGO-robotti.
Kuva: Aalto-yliopisto Junior / Tiia Sertti

Syyslukukauden aikana hankkeen arvioidaan tavoittavan noin 3200 peruskoululaista Uudellamaalla. Robotiikkatuokiot jatkuvat ensi toukokuun puoleen väliin asti, joten hanke tullee tavoittamaan yhteensä noin 8500 lasta ja nuorta. Lisäksi keväällä on tarkoitus tehdä kierros Uudenmaan ulkopuolelle ja saavuttaa maantieteellisesti myös niitä kouluja, joita Robotiikkatuokiot eivät nyt tavoita. Koulukierroksen päätyttyä, robotit jatkavat lasten ilahduttamista ja uusien asioiden opettamista Aalto-yliopisto Juniorin kesäleireillä. 

Aalto-yliopisto Juniorin aiemmissa kouluihin jalkautuvissa opetustuokioissa peruskoululaiset ovat saaneet tutustua robottien lisäksi mm. generatiiviseen tekoälyyn ja pelimaailmaan. Tämän lisäksi opetusta on viety kouluihin kemian, matematiikan ja fysiikan sekä taiteen aloilla. Tulevalla kevätlukukaudella toiminta laajenee, kun Aalto-yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteishanke Tekoälytaiturit jalkautuu peruskouluihin pääkaupunkiseudulla. 

Aalto-yliopisto Junior

Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.

Lue lisää
Aalto Junior logo
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Eva Wahlström
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Luovuus tuki nyrkkeilyä ja päinvastoin

25 vuotta nyrkkeillyt Aallon alumni Eva Wahlström jakoi muistojaan ihmisistä ja kokemuksistaan, jotka olivat hänelle lopulta tärkeämpiä kuin menestys ja mitalit.
Siluetinomaisia ihmisiä kokouksessa pöytien ääressä valoisassa huoneessa, jossa on suuret ikkunat ja riippuvalaisimet.
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Uusi pedagoginen mikrokurssi Quickstart for University Teaching on nyt julkaistu

Tervetuloa uudelle pedagogiselle Quickstart for University Teaching -mikrokurssille. Kurssi on suunnattu uusille opettajille, vieraileville luennoitsijoille, työelämäprofessoreille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita pedagogiikasta. Kurssi on itseopiskeltava verkkokurssi ja se koostuu viidestä eri teemasta. Kurssin suorittaminen kestää kokonaisuudessaan noin kaksi tuntia.
Kolme valkoista, taiteltua paperirakennetta eri kokoisina ja muotoisina harmaalla pinnalla.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Näyttävä origamikartonki uudistaa kasvavia pakkausmarkkinoita

Origamitaitteet mahdollistavat kartongille täysin uusia ominaisuuksia ja tekevät siitä erinomaisen vaihtoehdon muun muassa korvaamaan muovia ja styroksia pakkauksissa. Esteettinen materiaali herättää kiinnostusta myös muotoilijoiden keskuudessa.
Ryhmä ihmisiä seisoo huoneessa, yksi henkilö pitelee kukkia ja todistusta, taustalla näyttö.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Aallon satelliittitiimi ja tutkimusrahoituksen asiantuntijat palkittiin huipputyöstään

Aalto Pioneering Excellence -palkinto myönnetään vuosittain uraauurtavaa työtä tekeville tiimeille. Kunniamaininnan sai Closing Loops -tutkimuspilotti.