Onnistu etätyössä - Miten toimia virtuaalisessa tiimissä?

Lue, mitä vinkkejä työelämäprofessori Niina Nurmi antaa etätöihin. Lue myös neuvoja tehokkaaseen työskentelyyn virtuaalisissa tiimeissä.
Matkapuhelin värikkäällä taustalla, kuvituskuva

Viisi vinkkiä etätyöhön:

1. Selkeät tavoitteet. Etätyössä tavoitteiden ja aikataulujen selkeys korostuu. Tavoitteista ja vastuualueista on hyvä sopia yhdessä tiimin ja esimiehen kanssa. Läpinäkyvyyden lisäämiseksi työn etenemisestä ja mahdollisista kysymyksistä kannattaa viestiä tiimille säännöllisin väliajoin –  kiireellisissä tehtävissä päivittäin.

2. Luottamus. Sovituista asioista ja aikatauluista kiinni pitäminen synnyttää luottamusta. Kannattaa viestiä proaktiivisesti, jos huomaa jonkin tehtävän vaativan oletettua kauemmin aikaa. Muiden mikromanageeraaminen ei ole hyvästä.

3. Työvälineet. Varmista, että kaikilla on käytössään työn vaatimat välineet ja teknologia sekä pääsy työn kannalta olennaisiin tietoihin. Rauhallinen työpiste auttaa keskittymään. Sekä "multitaskaamista" eli monien eri asioiden tekemistä yhtaikaa että monien eri viestintävälineiden yhtäaikaista seuraamista kannattaa pyrkiä välttämään, jos haluaa parantaa keskittymiskykyään.

4. Vuorovaikutus. Hajautetusti työskentelevässä työyhteisössä on huolehdittava siitä, että tiimin jäsenten välinen viestintä on aktiivista ja että jokainen osaa käyttää sovittuja viestintävälineitä (Teams, Zoom, WhatsApp jne.).

5. Työhyvinvointi. Työssä jaksamisesta huolehtiminen on tärkeää myös etätyössä. Mahdollisuus vaikuttaa omaan ajankäyttöön, työyhteisön luottamus sekä työn ja kotiasioiden lomittuminen sujuvasti työpäivän aikana tukevat työhyvinvointia.

Kolme vinkkiä tehokkaaseen työskentelyyn virtuaalisissa tiimeissä:

1. Tavoitettavuus. On hyvä sopia yhdessä, kuinka nopeasti viesteihin oletetaan vastauksia teidän tiimissänne. Vastaaminen oletusajassa on tärkeää, vaikkei vielä tietäisikään vastausta. Silloin voi myös kertoa, että tarvitsee lisäaikaa asian selvittämiseen. Vastaamatta jättäminen luo epävarmuutta ja turhautumista, mikä saattaa toistuessaan johtaa luottamuksen rakoilemiseen.

2. Virtuaaliset kokoukset. Virtuaalisia tiimitapaamisia kannattaa järjestää yhteistyön tiivistämiseksi. Kokouksen alussa on hyvä käyttää hetki kuulumisten vaihtoon hyvän tiimihengen rakentamiseksi. Videoyhteys auttaa keskittymään kokoukseen ja osaltaan varmistaa, että kaikki osallistuvat keskusteluun. Kannattaa myös varmistaa, että päätöksistä muodostuu yhteinen näkemys.

3. Ihmissuhteet. Maantieteellinen etäisyys tiimin jäseniin voi synnyttää myös henkistä etäisyyttä. Siksi on tärkeää rakentaa suhdetta ja luottamusta jakamalla muitakin kuin työhön liittyviä kuulumisia. Videoyhteys virtuaalisissa kokouksissa antaa mahdollisuuden tutustua tiimikavereihin heidän henkilökohtaisessa ympäristössään. Läheiset suhteet työkavereihin lisäävät työhön sitoutumista, työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia. Jotkut tiimit järjestävät esim. virtuaalisia kahvihetkiä, taukokeskusteluja ja jopa juhlia kokoustyökalujen avulla.

Työelämäprof. Niina Nurmi. Kuva: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto
Työelämäprofessori Niina Nurmi. Kuva: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto

Vinkit etätyöhön ja virtuaalisten tiimien tehokkaaseen toimintaan antoi Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Niina Nurmi. Nurmi johtaa Aallon International Design Business Management (IDBM) -ohjelmaa ja on tutkimuksessaan keskittynyt tarkastelemaan, millaisia vaikutuksia digitaalisuudella on työntekijöiden suoriutumiseen mm. hyvinvoinnin, luovuuden ja innovaatioiden näkökulmasta.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan