Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten?

Professorit Matti Rossi ja Markku Kaustia keskustelevat kryptovaluuttojen mahdollisuuksista ja haasteista.
Kuvassa vihreällä taustalla kuvat Matti Rossista ja Markku Kaustiasta
Lämpimästi tervetuloa osallistumaan etäseminaariin: https://www.facebook.com/aaltobiz/

Kryptovaluutat ovat muuttumassa innokkaiden digitaalisuusevankelistojen ja keskuspankkeja epäilevien äärilibertaarien harrastuksesta ja teknologiakokeiluista pankkien tukemaksi ja keskuspankkien sääntelemiksi työkaluiksi. Näistä työkaluista ovat kiinnostuneita jo hyvin konservatiivisetkin sijoittajat ja erilaisten maksupalvelujen tarjoajat.

Kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen professori Matti Rossi ja rahoituksen professori Markku Kaustia keskustelevat teknologian, sääntelyn ja rahoituksen näkökulmasta siitä, mitä tämä kryptovaluuttojen käytön laajeneminen tuo tulleessaan. Esimerkiksi Bitcoin on demonstroinut monia kryptovaluuttojen vahvuuksia ja heikkouksia: se kuluttaa valtavasti energiaa, ja on liian hidas massatransaktioihin ja liian volatiili arvon säilytykseen. Samaan aikaan se on kuitenkin hyvin nopea ja halpa tapa siirtää rahaa maiden rajojen yli ja houkutteleva sijoituskohde monenlaisille toimijoille.

Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten, vai vakaiden, erittäin pienillä transaktiokustannuksilla toimivien keskuspankkien tai globaalien yritysten pyörittämien digitaalisten valuuttojen? Professorit keskustelevat yhdessä vieraansa Jasmine Singhin, Operations Associate, Lightning Lab, kanssa kryptovaluuttojen riskeistä ja mahdollisuuksista erityisesti teknologian mahdollisuuksien ja rahan ja maksujärjestelmien reaalimaailman rajoitteiden kannalta.

Tervetuloa etäseminaariin torstaina 1. lokakuuta klo 17.00!

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: