Odysseus-avaruuskilpailu nuorille

Avaruuskilpailu on käynnissä: Kilpailu on tarkoitettu 7–22-vuotiaille suomalaisille nuorille ja se on ilmainen.

Euroopan laajuinen kilpailu on suunnattu avaruudesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille nuorille. DTU Space Kööpenhaminan teknisessä yliopistossa toimii pohjoismaisena yhteistyökumppanina. Viimeinen osallistumispäivä on 31.3.2017, alueellinen finaali järjestetään Tanskassa ja varsinainen finaali Ranskassa. Odysseus-avaruuskilpailussa sinulla on mahdollisuus voittaa upeita palkintoja.

Osallistuaksesi sinun tulee kirjoittaa lyhyt avaruutta koskeva raportti tai valmistella projekti aiheesta. Nämä on lähetettävä Odysseus-organisaation verkkosivuston kautta www.odysseus-contest.eu.

Parhaimmat jokaisesta Pohjoismaasta kutsutaan semifinaaliin, jolloin osallistujille järjestetään kolmen päivän tiedeleiri Sorøssä Kööpenhaminan lähellä Tanskassa. Osallistujien matkat, ateriat ja ylläpito maksetaan heidän puolestaan. Paikalla osallistujat esittelevät aikaansaannoksensa muille kilpailijoille. Sitten valitaan voittaja. Sen jälkeen on luvassa runsaasti hauskoja ja mielenkiintoisia aktiviteetteja kuten raketinrakennusta, avaruusesitelmiä, videoita, sosiaalista kanssakäymistä ja mukavaa yhdessäoloa.

”Oli mukavaa olla kilpailussa mukana. Tarjolla oli jännittäviä aktiviteetteja, ja tapasin paljon muita nuoria, jotka myös ovat kiinnostuneita avaruudesta”, kertoo suomalainen Topias Zein, joka opiskelee Aalto-yliopistossa ja osallistui huhtikuussa Tanskassa järjestettyyn alueelliseen semifinaaliin Explorer-kategoriassa.

Alueellisen semifinaalin voittajat pääsevät Ranskassa järjestettävään finaaliin, jossa on mukana muita EU-alueelta tulevia nuoria. Kaikki 14–22-vuotiaat voittajat pääsivät vierailemaan EU:n avaruustukikohdassa Etelä-Amerikassa sijaitsevassa Ranskan Guyanassa.

Osallistuminen on helppoa: Osallistuja valitsee tehtävän tarjolla olevista yleisaiheista. Osallistuja saa päättää itse, missä määrin aihetta kehitellään eteenpäin. Kilpailu on jaettu kolmeen ikäryhmään:

7–13-vuotiaat: Osallistujan tulee lähettää kuva tai valokuva kilpailun verkkosivuston kautta. (Tämä kategoria on nimeltään Skywalkers, ja kilpailu on vain Internetissä eikä sisällä matkapalkintoja.)

14–18-vuotiaat: 2–3 henkilöä laatii raportin tai valmistelee pienehkön projektin vapaavalintaisesta aiheesta. Aihealueet on kuitenkin määritelty jo etukäteen. Valmiit työt lähetetään kilpailun verkkosivuston kautta. (Tämä kategoria on nimeltään Pioneers.)

17–22-vuotiaat: Osallistujat laativat raportin tai valmistelevat pienehkön projektin vapaavalintaisesta aiheesta. Aihealueet on kuitenkin määritelty jo etukäteen. Valmiit työt lähetetään kilpailun verkkosivuston kautta. (Tämä kategoria on nimeltään Explorers.)

Osallistuaksesi sinun on rekisteröidyttävä Odysseus-verkkosivustolla: www.odysseus-contest.eu

Sivustolta voit lukea kaikki kilpailua koskevat säännöt, ja sieltä saat runsain mitoin inspiraatiota itse kilpailuun. Voit tutustua myös Facebook-sivuihimme: https://www.facebook.com/OdysseusRumKonkurrence/?fref=ts

Palkinnot: Pioneers ja Explorers: Muun muassa: Täysihoito huhtikuussa Tanskassa. Finalistit saavat täyden ilmaisen ylläpidon ensi kesänä Ranskassa. Ilmainen vierailu eurooppalaisessa avaruustutkimuslaitoksessa.

Pioneers, Explorers, Skywalkers: Elektroniset teleskoopit, mitalit, diplomit.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.