Nyt ei pelleillä!

Suunnitellaan tosissaan, mutta käytetään pelleillen – sairaalaklovnit saavat uudet klovnipuvut.
Pukusuunnittelun työryhmä. Kuva: Tiina Hauta-Aho

Pukusuunnittelun pääaine Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitokselta on aloittanut Sairaalaklovnit ry:n kanssa yhteistyöprojektin, jonka tarkoituksena on uudistaa sairaaloissa työskentelevien sairaalaklovnien esiintymisasut. Esiintymisasujen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavat pukusuunnittelun opiskelijat Tiina Hauta-aho, Joona Huotari, Mimosa Kuusimäki ja Vilma Väisänen pukusuunnittelun lehtorin Merja Väisäsen ja Sairaalaklovnit ry:n toiminnanjohtajan Aino Viertolan johdolla.

Sairaalaklovnit antavat sairaaloissa psykososiaalista tukea kroonisesti ja akuutisti sairaille lapsille. Runsaalla huumorilla, kepposilla ja taikatempuilla varustetut sairaalaklovnit ovat improvisaation mestareita, jotka vierailuillaan auttavat lapsia irrottautumaan hetkeksi sairaalarutiineista, kivusta, koti-ikävästä ja pelosta.

Sairaalaklovnitoiminta on maailmanlaajuista. Toiminta Suomessa aloitettiin virallisesti 2002 HYKSin lasten- ja nuortensairaalassa. Nykyään toimintaa on valtakunnallisesti, eli kaikissa Suomen yliopistollisissa sairaaloissa Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Sairaalaklovnit työskentelevät kaikilla osastoilla, myös poliklinikoilla ja päivystyksessä. Tärkeimpiä kohteita ovat osastot, joille on keskitetty vaikeimmat ja pitkäkestoisinta hoitoa vaativat lapsipotilaat.

Sairaalaklovnit ovat taustaltaan esiintymisen ammattilaisia, jotka Sairaalaklovnit ry on kouluttanut klovnitohtoreiksi. Yhdistyksellä on tällä hetkellä noin 45 koulutettua klovnitohtoria. Vuonna 2015 klovnitohtorit ilahduttivat vierailullaan noin 46 000 lapsipotilasta, omaista ja hoitohenkilökuntaan kuuluvaa.

Sairaalaklovnin puku on merkittävässä osassa klovnin työtä ja sen ulkoista näkyvyyttä. Klovnipuku on klovnin esiintymisasu, jonka avulla hän siirtyy klovnihahmoksi ja työvaate jossa pitää pystyä liikkumaan ja kuljettamaan esiintymiseen liittyvää välineistöä. Sairaalaklovnin puvulla on myös erityisiä hygieniavaatimuksia ja se pitää pystyä huoltamaan jokaisen työpäivän jälkeen.

Lapselle klovnipuku toimii visuaalisena impulssina; jo pelkkä värikkään ja hauskoja yksityiskohtia sisältävän puvun katselu voi piristää hoidoista väsynyttä lasta tai se voi toimia porttina satumaailmaan. Tähän saakka sairaalaklovneina työskentelevät klovnitohtorit ovat olleet itse vastuussa klovnipukunsa suunnittelusta ja hankkimisesta.

Nyt käynnistyneen projektin tarkoituksena on nostaa sairaalaklovnien ammatillista statusta esiintymisasuilla, jotka täyttävät esiintymisasun ja työvaatteen asettamat vaatimukset. Suunnittelulla luodaan sairaalaklovneille yhteinen identiteetti, joka samalla tukee jokaisen klovnin persoonallisuutta. Suunnittelun keskiössä ovat leikkimieliset, toimivat ja sairaalan hygieniavaatimukset täyttävät työvaatteet. Tämä projekti tukee vahvasti myös Sairaalaklovnit ry:n fokusta kehittää toimintaansa vastaamaan Eurooppalaisia ECHCO:n (European Federation of Hospital Clown Organization) standardeja.

Sairaalaklovnit ry:n toiminta rahoitetaan kokonaan avustus- ja lahjoitusvaroin. Päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys (RAY), jonka lisäksi toimintaa ovat tukeneet mm. Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska Kulturfondet.

Tämä projekti toteutuu hankkeena, johon Aalto ARTSin pukusuunnittelun työryhmä on saanut Suomen Kulttuurirahaston myöntämän apurahan. Hanketta tukee tällä hetkellä myös Marimekko lahjoittamillaan kankailla ja projektin edistyessä on tarkoitus löytää lisää tukijoita, jotta kaikki klovnit saavat arvoisensa esiintymisasut.

Klovnitohtorien uudet esiintymisasut on tarkoitus julkistaa Sairaalaklovnit ry:n toiminnan 15-vuotisjuhlapäivänä 17.2.2017. Myöhemmin puvut tullaan lanseeraamaan näyttävästi suuressa ”PELLEMUOTINÄYTÖKSESSÄ”, toivottavasti vaikka Uuden lastensairaalan valmistumisen yhteydessä.

Lisätietoja:

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Merja Väisänen, pukusuunnittelun lehtori

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.