Nuoret keksivät ennakkoluulottomia innovaatioita parantamaan planeettamme elämää

Aalto-yliopiston ja Tekniikan Akatemian järjestämän Millennium Youth Prize -kilpailu innostaa nuoria teknologian ja innovaatioiden pariin. Nuorilla on avaimet parempaan tulevaisuuteen – syntyväthän innovaatiot rohkeasta, uudenlaisesta ajattelusta. Seuraa finaalia verkossa 9.10.
MYP

Aalto-yliopiston professorit antoivat elokuussa alle 19-vuotiaiden nuorten ratkaistavaksi neljä erilaista globaalia kestävän kehityksen haastetta:

• Miten pois­taa yhteiskun­tamme hiiliri­ip­pu­vu­us?
  • Miten hyö­dyn­tää val­on tar­joamia mah­dol­lisuuk­sia ilmas­ton­muu­tok­sen tor­jun­nas­sa?
  • Miten pois­taa muo­visaas­teet meristä?
  • Miten hyö­dyn­tää kvant­ti­ti­etokonet­ta?

Kilpailutöissä esitetään uusia toteuttamiskelpoisia ratkaisuja näihin haasteisiin. Arvioin­tikri­teere­inä ovat tieteel­lisyys, mieliku­vi­tuk­sel­lisu­us, luovu­us, inno­vati­ivi­su­us ja toteut­tamiskelpoisu­us.

Nuorten kiinnostus ympäristökysymyksiin näkyi kilpailussa, haasteet poikivat 15 korkeatasoista ja keskenään hyvin erilaista ratkaisuehdotusta. Eniten ratkaisuehdotuksia tuli haasteeseen muovisaasteiden poistamiseksi meristä.

Kilpailun finaali järjestetään verkossa perjantaina 9.10. klo 13. Linkki verkkotapahtumaan julkaistaan tapahtumasivulla lähempänä tilaisuutta.

Kilpailun taso oli korkea ja tasaväkinen, joten jury päätyi valitsemaan finaaliin kuusi finalistia. He ovat:

Rasmus Suonio, Lassi Niemelä ja Max Masalin (Miten hyödyntää kvanttitietokonetta?)

Anette Heinonen (Miten hyödyntää valon tarjoamia mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen torjunnassa?)

Ella Hannuksela & Danilo Karaica (Miten poistaa muovisaasteet meristä?)

Adam Yousfi (Miten poistaa yhteiskuntamme hiiliriippuvuus?)

Martta Matinaho ja Saara Matinaho (Miten poistaa muovisaasteet meristä?)

Indra Halviala (Miten poistaa muovisaasteet meristä?)

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Veli-Matti Ikävalko

Aalto-yliopisto Junior koordinaattori
Millennium Youth Prize -finaali

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!