Nuoret innovaattorit StarT-festivaalissa Design Factoryssa

Uudenmaan alueen StarT-festivaali järjestettiin perjantaina 20.5.2018 Otaniemessä.

Design Factoryssa ihailtiin koululaisten ja lukiolaisten projektitöitä. Paikalle oli saapunut n.130 henkilöä. Lapset ja nuoret esittelivät innokkaasti kevään aikana koulussa tekemiään projekteja. Kyseessä oli Aalto-yliopisto Juniorin ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen järjestämät StarT-festivaalit

Eri puolilla Suomea järjestettävät StarT-festivaalit ovat tapahtumia, joissa lapset ja nuoret saavat tuoda esille omaa osaamistaan ja jakaa yhdessä tekemisen ja oppimisen iloa. Myös opettajat, kerho-ohjaajat ja muut oppimisyhteisöjen edustajat saavat mahdollisuuden jakaa ideoitaan ja hyviä käytänteitä ilmiöpohjaisen ja monialaisen oppimisen toteuttamiseen.

Helsingin Suomalaisen yhteiskoulun oppilaat olivat kehittäneet monenlaisia ratkaisuja maailman vesiongelmiin. Yksi palkittu ryhmä hyödynsi digitalisaatiota perhekohtaisen vesimittarin avulla, joka mittasi perheen jäsenten kuluttaman veden määrää ja ilmoitti kun kunkin sallittu määrä oli täyttymässä.

Mankkaan koululaiset palkittiin innovatiivisesta ilmastonmuutos-lautapelistä, jonka avulla oppii ympäristönsuojeluun liittyviä asioita.

TEK palkitsi Kulosaaren yhteiskoulun lukiolaiset radioastronomiaan liittyvästä korkeatasoisesta projektityöstä. Lisäksi Puotilan ala-asteen ekaluokkalaiset saivat Tähdet ja avaruuslehden vuosikerran hienosta luonnossamme esiintyvien eläinten luokittelutyöstään.

Festivaali osoitti, että Uudenmaan alueen lapsissa ja nuorissa on tulevia innovaattoreita ja monissa alueen kouluissa hyödynnetään jo oppimisessa opetuksessa projektimaisia työtapoja.

Teksti ja kuva: Pirjo Putila

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.