Nuoret innovaattorit StarT-festivaalissa Design Factoryssa

Uudenmaan alueen StarT-festivaali järjestettiin perjantaina 20.5.2018 Otaniemessä.

Design Factoryssa ihailtiin koululaisten ja lukiolaisten projektitöitä. Paikalle oli saapunut n.130 henkilöä. Lapset ja nuoret esittelivät innokkaasti kevään aikana koulussa tekemiään projekteja. Kyseessä oli Aalto-yliopisto Juniorin ja Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen järjestämät StarT-festivaalit

Eri puolilla Suomea järjestettävät StarT-festivaalit ovat tapahtumia, joissa lapset ja nuoret saavat tuoda esille omaa osaamistaan ja jakaa yhdessä tekemisen ja oppimisen iloa. Myös opettajat, kerho-ohjaajat ja muut oppimisyhteisöjen edustajat saavat mahdollisuuden jakaa ideoitaan ja hyviä käytänteitä ilmiöpohjaisen ja monialaisen oppimisen toteuttamiseen.

Helsingin Suomalaisen yhteiskoulun oppilaat olivat kehittäneet monenlaisia ratkaisuja maailman vesiongelmiin. Yksi palkittu ryhmä hyödynsi digitalisaatiota perhekohtaisen vesimittarin avulla, joka mittasi perheen jäsenten kuluttaman veden määrää ja ilmoitti kun kunkin sallittu määrä oli täyttymässä.

Mankkaan koululaiset palkittiin innovatiivisesta ilmastonmuutos-lautapelistä, jonka avulla oppii ympäristönsuojeluun liittyviä asioita.

TEK palkitsi Kulosaaren yhteiskoulun lukiolaiset radioastronomiaan liittyvästä korkeatasoisesta projektityöstä. Lisäksi Puotilan ala-asteen ekaluokkalaiset saivat Tähdet ja avaruuslehden vuosikerran hienosta luonnossamme esiintyvien eläinten luokittelutyöstään.

Festivaali osoitti, että Uudenmaan alueen lapsissa ja nuorissa on tulevia innovaattoreita ja monissa alueen kouluissa hyödynnetään jo oppimisessa opetuksessa projektimaisia työtapoja.

Teksti ja kuva: Pirjo Putila

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.