Nokia lahjoittaa lisää kvantti- ja XG-tohtorikouluille

Nokian teolliset tohtorikoulut Aallossa ovat olleet menestys. Nokia lahjoittaa niille lisää 480 000 euroa.
 Tutkimustyössä hyödynnetään Aalto-yliopiston radiokaiutonta huonetta Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio Tutkimustyössä hyödynnetään Aalto-yliopiston radiokaiutonta huonetta Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Tutkimustyössä hyödynnetään muun muassa Aalto-yliopiston radiokaiutonta huonetta Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Nokian teollinen kvanttiteknologiaan keskittyvä kvanttitohtorikoulu käynnistyi vuonna 2021 ja 5G- ja 6G-teknologiaan keskittyvä XG-tohtorikoulu vuonna 2022. Nyt lahjoitetut varat käytetään meneillä olevien väitöskirjahankkeiden jatkorahoitukseen ja yhden uuden hankkeen aloittamiseen.

Uusin, professori Olav Tirkkosen ohjaama väitöskirjatyö käsittelee aihetta AI/ML for Wireless - Build deep know-how on AI/ML for creating competitive 6G radio products. Väitöskirjatyöntekijän rekrytointi on juuri aloitettu. Muu XG-tohtoriohjelma keskittyy pääosin radioaaltojen energiatehokkuuteen.

Kvanttitohtoriohjelmassa keskitytään muun muassa kvanttivirheen korjaukseen ja erilaisiin kvanttitietokoneen ja -prosessorien sovelluksiin.

Professori Mikko Möttösen johtamassa Nokian kvanttitohtorikoulussa opiskelee tällä hetkellä seitsemän opiskelijaa, ja professori Ville Viikarin johtamassa XG-tohtorikoulussa neljä opiskelijaa. Vaikka tutkimus on vasta alussa, ensimmäisiä julkaisuja jo valmistellaan.

"Mahtavaa, että Nokia aloitti ja tukee edelleen näitä uusia tohtorikouluja, joissa tehdään uusia keksintöjä ja osaajia yhteiskunnan tarpeisiin. Opiskelijat saavat täällä erinomaisen tartuntapinnan teollisuuteen,” iloitsee Möttönen.

"Tohtorikouluyhteistyössä hyödynnetään sekä Nokian että Aalto-yliopiston asiantuntemusta ja koulutetaan tulevaisuuden työvoimaa, " sanoo Pertti Lukander Nokialta.

”Tutkimusryhmät tapaavat kuukausittain Nokian avainkontaktien kanssa. Näin varmistetaan tiivis yhteyden pito ja ohjaus myös Nokian puolelta.”

Yhteistyö Nokian asiantuntijoiden ja Aallon tutkijoiden välillä on vilkasta. Kvanttiryhmät kävivät esimerkiksi maaliskuussa opintomatkalla Nokia Bell Labsin Murray Hillsillä New Jerseyssä, joissa pidettiin vuotuinen tutkimuskoulun seminaari.

Lue myös:

Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelman käynnistämiseen 8.11.2021
Uusi tohtorikoulutusohjelma keskittyy radioaaltojen energiatehokkuuteen  30.1.2023

Skanskan kehitysjohtaja Jan Elfving esiintyy Rakennustekniikan päivässä 2024
Yhteistyö Julkaistu:

Rakennustekniikka kutsuu yrityksiä mukaan tulevaisuuden kehitystyöhön

Jo keväiseksi perinteeksi muodostunut rakennustekniikan laitoksen järjestämä sidosryhmätapahtuma Rakennustekniikan päivä pidettiin 25.4.2024 Dipolissa Otaniemessä.
Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.