Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle virtuaaliteknologiaa

Teknologian avulla tutkijat ja opiskelijat voivat luoda virtuaalisia lavasteita ja mallintaa erilaisia kokemusympäristöjä.
Iso näyttöseinä.
Kuva: Nokia

Nokian lahjoitus täydentää Aallon virtuaalituotannon teknologiaa muun muassa jättimäisellä kosketusnäyttöseinällä ja liikuteltavilla laserprojektoreilla, joilla voidaan luoda esimerkiksi älykkäitä virtuaalisia lavasteita ja mallintaa tutkimuskohteina olevia kokemusympäristöjä.

”Nokian lahjoitus on merkittävä lisä Aallon virtuaalituotannon teknologiaan. Pystymme sen avulla tarjoamaan uudenlaisia oppimismahdollisuuksia ja tutkimusympäristöjä. Kokonaisuuteen kuuluu myös kaiutinjärjestelmä, jota voimme hyödyntää äänisuunnittelun projekteissa ja tilaisuuksien äänentoistossa”, sanoo Aalto Studiosin partneruuksista vastaava päällikkö Ari Kivimäki.

Nokian lahjoittamat laitteet ovat olleet yhtiön vierailukeskuksen käytössä viisi vuotta.

”Olemme kiitollisia Nokialle tästä lahjoituksesta, joka tuo käyttöömme mielenkiintoista teknologiaa ja edistää opetusta ja tutkimusta virtuaaliteknologiaa hyödyntävillä aloilla”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Pitkäjänteistä yhteistyötä

Nokia on jo vuosikymmeniä ollut tärkeä kumppani Aallolle ja sen edeltäjäkorkeakouluille. Meneillään noin 20 yhteistä tutkimusprojektia, joissa on mukana professoreita, tutkijatohtoreita sekä tohtori- ja maisteriopiskelijoita. Projekteissa paneudutaan muun muassa 5G-teknologiaan, signaalinkäsittelyyn, antenniteknologiaan, tekoälyyn, koneoppimiseen, esineiden internetiin, mobiilipilvipalveluihin ja materiaaleihin.

Nokia on myös merkittävä Aallon alumnien ja opiskelijoiden työnantaja. Nokian rahoituksella valmistuu vuosittain noin 20 maisterintutkinnon lopputyötä ja kaksi väitöskirjaa. Lisäksi Nokia Foundation myöntää vuosittain noin viisitoista apurahaa tohtoriopintoihin ja tutkimukseen Aallossa.

Kesäkuussa päättyneessä valtion vastinrahakampanjassa Nokia lahjoitti Aallon tekniikan alalle 500 000 euroa. Lahjoituksella rahoitetaan kvanttiteknologiaa ja 6G-teknologiaa tutkivia tohtoriohjelmia.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Ari Kivimäki

Päällikkö, kumppanuudet

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille